Sinar Kebangkitan Ummat ke-Dua

masa itu kian hampir,kebangkitan kini mula menjenguk tabir TAKDIR YANG TELAH DITETAPKAN

MASA UNTUK MEMPERBAHARUI /TAJDID AGAMA ITU AKAN BERJALAN

SALAH........................

BUKAN AGAMA YANG PERLU TETAPI

MANUSIALAH YANG PERLU DIPERBAHARUI


REVOLUSI SPIRITUAL AKAN TERCETUS
SATU FENOMENA BARU AKAN MUNCUL
TIBAKANLAH SAAT ITU YANG KIAN HAMPIR

DENGAN LAFAZ BISMILAHIRRAHMINIRRAHIM...KAMI INGIN LAUNGKAN

SELAMAT DATANG KE

" ERA REVOLUSI SPIRITUAL MANUSIA "

Sabtu, 27 Februari 2010

TARBIYAH : FILE 002



Nota : kebelakangn nie ramai yg suke gune perkataan RAHSIA..x tau apasal.. RAHSIA BANI JAWI,RAHSIA PINTU GERBANG,RAHSIA KEBANGKITAN,RAHSIA MALAM PERTAMA,RAHSIA MENCARI CINTA dan macam2 lgi..so saye pun gune jgk perkataan nie... ahaks..,RAHSIA NIE sesuatu relatif atau bergantung kepada faktor,suasana,keadaan,suasana,keadaan,persekitaran,alasan atau apa jua.. pada sayer x membawa ape-ape pun sebab


ALLAH ADALAH RAJA SEGALA RAHSIA.....


(sambungan yang lepas)

Kita tinggalkan dahulu peranan ALLAH dan SYAITAN di dalam diri manusia. Kedua-dua sifat ini telah menyebabkan manusia diberikan kuasa yang dinamakan HAK.” Anda berhak untuk menentukannya”. Dengan hak ,manusia merasakan dirinya hebat,gagah dan betul sentiasa. Hak akan membuatkan diri manusia sentiasa bermaruah dan sentiasa dipandang tinggi oleh orang sekeliling. Inilah pandangan sebuah masyarakat MANUSIA. Hak akan membuatkan anda berani melangkah ke hadapan tanpa berpaling ke belakang. Tanpa mempedulikan keadaan sekeliling. Terus melakukan apa yang dirasakan benar dan hebat menurut kehendak HAK anda sendiri. Keadaan ini amat mirip atau berpadanan dengan situasi kaki bromen yang gemar beraksi di taman-taman,dalam kereta dan juga mat-mat rempit di jalanan. Benarkah begitu ? Adakah hak akan memberikan kebebasan kepada anda untuk membuat apa sahaja sesuka hati.

Perhatikan maksud HAK

“Sesungguhnya kebenaran itu datangnya daripada tuhan kamu . Janganlah kamu menjadi orang yang ragu”. Kebenaran dinamakan AL-HAK. Ini tafsiran di dalam AL-quran.

Sebagaimana di dalam artikel bertajuk SELAMAT DATANG MANUSIA,

STRUKTUR HAK DIPECAHKAN KEPADA 3 IAITU :

KEINGINAN + KEPERLUAN + MATLAMAT

Manusia sentiasa menginginkan sesuatu atau berkehendakkan sesuatu. Anda inginkan pasangan ? keinginan adalah satu elemen tidak tetap dan sentiasa berubah-ubah. Segala perkara yang tidak tetap dan berubah-ubah tidak boleh dijadikan SANDARAN atau PANDUAN. Keinginan tidak berpandukan kepada apa jua faktor melainkan perasaan dan persangkaan semata-mata atau NAFSU. Ia bergantung sepenuhnya kepada diri seseorang.

KEPERLUAN bersifat suatu kemestian dan pasti. Lelaki perlukan wanita dan wanita memerlukan lelaki. Bumi memerlukan matahari untuk menyeimbangkan gravitinya. MANUSIA PERLU HIDUP DAN UNTUK HIDUP ANDA PERLU MAKAN,MINUM,BERKAHWIN,BERANAK dan begitulah seterusnya. Sifat keperluan ini berdasarkan keadaan di sekeliling. Ia bergantung kepada situasi,waktu dan keadaan persekitaran.

APAKAH MATLAMAT HIDUP ANDA ? Bercakap tentang matlamat,ia mestilah sesuatu yang tetap dan teguh. Konsisten dan mantap. Matlamat akan membuatkan anda fokus kepada tujuan,cabaran,halangan,tuntutan dan solusi bagi sebarang tindakan,di dalam apa jua keadaan. Seandainya seorang komando yang sedang terdampar di pulau asing,kehilangan anggota dan senjata,TIADA MATLAMAT UNTUK KEMBALI ATAU PULANG KE KEM ASALNYA,dia pasti akan terus tinggal di pulau tersebut,tempat di mana dia terdampar. Dia akan menikmati suasana,menysuaikan diri dengan tempat tinggal barunya. Hilang sudah semangatnya untuk kembali dan kini dia MEMILIKI MATLAMAT BARU IAITU UNTUK MENJADI ORANG LAIN. Tindakannya tidak lagi menunjukkan dia seorang komando tetapi mungkin seperti seorang manusia perantauan yang MAHU MENJADI MANUSIA BIASA. INILAH MATLAMAT BARUNYA. TINDAKANNYA PULA BERPANDUKAN KEPADA MENJADI MANUSIA BIASA. Segala pakaian seragam,pisau Rambo,tali,senjata ,buku peraturan,kod-kod etika komando akan ditinggalkan demi sebuah matlamat baru iaitu MENJADI MANUSIA BARU. Berbeza pula seandainya komando itu BERMATLAMAT UNTUK MENINGGALKAN PULAU ITU DEMI KEMBALI KE KEM ASALNYA,PASTINYA DIA AKAN MENCARI SEGALA KEPERLUAN UNTUK MEMASTIKAN DIA SELAMAT KEMBALI KE PANGKUAN RAKAN-RAKANNYA. Membuat bot ,mencari makanan,bekalan dan segala akses untuk membolehkannya kembali ke kem. Kini segala tindakannya terarah kepada PULANG KE KEM.

MATLAMAT ADALAH SESUATU YANG TETAP DAN STATIK. MANUSIA TANPA MATLAMAT IBARAT LALANG YANG BERGERAK ME NGIKUT RENTAK ANGIN. KE KANAN ANGIN BERTIUP MAKA KE KANANLAH IA BERGERAK. KE KIRI ANGN BERTIUP MAKA KE KIRILAH IA BERGERAK. TANPA PANDUAN DAN TIADA PENDIRIAN. BERGERAK MANGIKUT RENTAK SEKELILING.

SEHARUSNYA MATLAMAT PERLU DIJADIKAN PANDUAN DAN TUJUAN BAGI MEMANDU ARAH TINDAKAN DAN PERLAKUAN KITA. DENGAN MATLAMAT,TINDAKAN MANUSIA AKAN FOKUS, TERSUSUN dan KEMAS.

Berundur seketika kepada HAK MANUSIA IAITU KEPERLUAN,KEINGINAN DAN MATLAMAT. Keinginan akan mula berubah apabila anda sudah bosan dengan isteri pertama maka anda iniginkan tambahan buat yang ke-2. Pada 3 hari yang lepas anda menginginkan motor LAGENDA ZR sebagai kenderaan utama ke pejabat namun , pagi semalam keinginan itu berubah secara mendadak apabila anda terpegun melihat sinaran pancaran cahaya daripada MODENAS CT 110. Begitu juga keperluan, ia juga bersifat tidak tetap. Berubah mengikut masa. Pada 20 tahun yang lepas , komputer bukanlah suatu keperluan kepada kehidupan. Namun akibat daripada akses perhubungan yang terlalu banyak dan padat,himpunan data yang tidak tersusun maka anda memerlukan bantuan komputer sebagai ‘CLOSE FRIEND’ YANG BARU. Teman baru untuk menemani anda setiap kali anda pulang lewat ke rumah mahupun ke mana jua. MATLAMAT pula berbeza. Ia sentiasa tetap dan mantap. Tiada kompromi.

Berdasarkan keterangan di atas maka tahulah kita semua bahawa manusia ini AKAN SENTIASA BERUBAH DAN DI DIUBAH. SIFAT MANUSIA YANG SENTIASA BERUBAH INI AKAN MEMBUATKAN HAKNYA BERUBAH. APABILA HAK INI BERUBAH MAKA MANUSIA ITU SECARA AUTOMATIKNYA TURUT BERUBAH. PERUBAHAN HANYA BERLAKU APABILA WUJUDNYA PILIHAN. PILIHAN UNTUK BERUBAH. MEMILIH UNTUK MENJADIKAN MALAYSIA SEBUAH NEGARA YANG MAJU PADA 2020. MEMILIH SEBUAH KERAJAAN YANGA ADIL,TELUS DAN AMANAH. MEMILIH UNTUK MENJADI INSAN YANG BERTAQWA DI SISI ALLAH S.W.T.

Di sinilah uniknya manusia sebagai ciptaan ALLAH YANG TERBAIK. MEREKA MAMPU MEMILIH DAN MAMPU BERUBAH. 2 kombinasi yang sangat kompleks untuk dinukilkan secara terperinci. 2 sifat utama inilah yang telah membuatkan manusia diangkat sebagai PENGGANTI ALLAH DI MUKA BUMI. MANUSIA INILAH CIPTAAN TERBAIK YANG TIDAK PERNAH WUJUD DI DALAM MANA-MANA KETAMADUNAN CIPTAAN TUHAN SEBELUM INI. MEREKA MEMILIKI KUASA YANG TIDAK ADA PADA MALAIKAT ,JIN DAN IBLIS. KUASA UNTUK BERUBAH DAN KUASA UNTUK MEMILIH.

Di sinilah kisah PENDIDIKAN Itu bermula. Pendidikan itu wujud bagi memastikan BERUBAH DAN PILIHAN itu terus berlaku. Manusia tidak memilih untuk menentukan melainkan hanya sekadar SEBUAH PILIHAN. SEBUAH PILIHAN YANG AKAN MEMBAWA KEPADA PERUBAHAN. IA BUKANNYA PENENTUAN ATAU KEPUTUSAN. Kita tidak diberikan hak untuk memutuskan kerana hanya yang memiliki KUASA dan KESEMPURNAAN sahaja yang mampu untuk memutuskan. HANYA ALLAH SAHAJA YANG BERHAK UNTUK MEMUTUSKAN. TIDAK BAGI MANUSIA.

Pendidikan akan memastikan perubahan dan pemilihan terus berlangsung. PENDIDIKAN BUKANLAH SUATU SEKTOR ATAU BAHAGIAN TERTENTU DI DALAM KEHIDUPAN MANUSIA SEBAGAIMANA KITA LIHAT SEKARANG. PENDIDIKAN SEKOLAH,UNIVERSITI,MATRIKULASI,PONDOK AGAMA,MA’AHAD TAHFIZ DAN SEBAGAINYA. IA MERUPAKAN SUATU TENAGA,KUASA ATAU DAYA YANG AKAN MEMASTIKAN MANUSIA TERUS HIDUP DI DALAM PILIHAN , BERUBAH DEMI SEBUAH PILIHAN DAN MEMILIH SEBUAH PERUBAHAN. SANGAT UNIK DAN SUKAR UNTUK DIRUMUSKAN. DUNIA HANYALAH PENTAS KEPADA PILIHAN DAN PERUBAHAN. IA BUKANNYA PERHENTIAN MAHUPUN PENTAS SEBUAH KEPASTIAN ATAU KEPUTUSAN.

Cuba kita lihat pula struktur PILIHAN KEJAHATAN. Sepertimana kita sedia maklum,manusia diletakkan di antara 2 MEDAN. 2 PILIHAN. PILIHAN KEJAHATAN DAN PILIHAN KEBAIKAN.















Terdapat persamaan iaitu pada MATLAMAT SEBUAH PILIHAN. SEBAGAIMANA KAMI SAMPAIKAN MATLAMAT ADALAH SESUATU YANG TETAP DAN KONSISTEN. IA TIDAK BERUBAH. KEDUDUKANNYA HANYALAH SAMA ADA IA WUJUD ATAU TIDAK.

Tidak perlu dijelaskan bagaimana ia bertindak kerana anda hanya perlu ‘terbalikkan’ sahaja keterangan kami berkenaan struktur sebuah KEBAIKAN.

Pendidikan adalah suatu PROSES YANG AKAN MEMBUATKAN MANUSIA TERUS MEMILIH DAN BERUBAH. IA BERSIFAT UNIVERSAL DAN FLEKSIBEL. TIADA SEMPADAN DAN BATASAN. IBARATKAN KOMPUTER YANG SEDANG BEROPERASI DI HADAPAN ANDA.

IA TERBAHAGI KEPADA MONITOR,CPU,TETIKUS,PRINTER,PAPAN KEKUNCI SPEAKER dll. SETIAP KOMPONEN TERSEBUT ADALAH SEKTOR ATAU BAHAGIAN TERTENTU DI DALAM KEHIDUPAN MANUSIA. KEADAAN INI SAMA DI DALAM APA JUA KONTEKS IAITU INDIVIDU,KELUARGA,MASYARAKAT,MAHUPUN DAULAH.





Followers