Sinar Kebangkitan Ummat ke-Dua

masa itu kian hampir,kebangkitan kini mula menjenguk tabir TAKDIR YANG TELAH DITETAPKAN

MASA UNTUK MEMPERBAHARUI /TAJDID AGAMA ITU AKAN BERJALAN

SALAH........................

BUKAN AGAMA YANG PERLU TETAPI

MANUSIALAH YANG PERLU DIPERBAHARUI


REVOLUSI SPIRITUAL AKAN TERCETUS
SATU FENOMENA BARU AKAN MUNCUL
TIBAKANLAH SAAT ITU YANG KIAN HAMPIR

DENGAN LAFAZ BISMILAHIRRAHMINIRRAHIM...KAMI INGIN LAUNGKAN

SELAMAT DATANG KE

" ERA REVOLUSI SPIRITUAL MANUSIA "

Sabtu, 5 November 2011

HAPPY BEST DAY EVER

EVERYBODY IS DESERVE TO BE HAPPY

4. SESUNGGUHNYA ALLAH MENGASIHI ORANG-ORANG YANG BERPERANG UNTUK MEMBELA UGAMANYA, DALAM BARISAN YANG TERATUR RAPI, SEOLAH-OLAH MEREKA SEBUAH BANGUNAN YANG TERSUSUN KUKUH.-TERIKAT DENGAN IKATAN SYADAH DAN IMANIAH..

BERDIRI DI ATAS ASAS KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN..KREDIBLITI DAN INTEGRITI SERTA WIBAWA…

EVERYBODY IS DESERVE TO BE HAPPY

MENYUSUN SEMULA ATAU MENGORGANISASI SEMULA PERGERAKAN UMMAT

MEMARTABATKAN DAN MEMODELKAN UMMAT ISLAM SEBAGAI UMMAT TERBAIK..

INTEGRITI DAN KREDIBLITI YANG TERHAKIS…

BUIH-BUIH DI LAUTAN

AHLI SUNNAH WAL JAMAAH….AKIDAH ATAU PERSEPSI..

TEGURAN ABU SYAFIQ

PENDIRIAN PANEL KEBANGSAAN

Kesongsangan gender ..hak asasi

Manusia bebas dan berhak untuk menikmati hidupnya .WALAU APA JUA CARA..

BEBAS UNTUK BERKONGSI MASALAH..

BEBAS UNTUK MERASAI BETAPA DIRINYA ADALAH MANUSIA YANG BERMARUAH DAN HARGA DIRI. MANUSIA YANG DIPANDANG TINGGI OLEH MANUSIA DI SEKELILINGNYA

BEBAS UNTUK BERKONGSI DAN MELUAHKAN PERASAAN..

BEBAS UNTUK MELUAHKAN KEGHAIRAHANNYA DAN KESERONOKAN

BEBAS UNTUK MELONTARKAN PANDANGAN TERHADAP PELBAGAI PERINGKAT

BEBAS UNTUK MENGELUARKAN IDEA DAN PANDANGAN

BEBAS UNTUK BERHUJAH DAN BERDIALOG DALAM PELBAGAI BENTUK DAN KONTEKS..

BEBAS UNTUK MEMBERI NASIHAT DAN TEGURAN YANG MEMBINA.

BEBAS UNTUK BERTINDAK DAN BERAMAL DENGAN SEGALA BENTUK AMALAN SIHAT DAN POSITIF

BEBAS UNTUK MENENTUKAN JALAN HIDUP DAN PRINSIPNYA SENDIRI..

MANUSIA BERHAK UNTUK DIPERINGATKAN ..

MANUSIA BERHAK UNTUK DIFAHAMKAN TENTANG SESUATU URUSAN

MANUSIA BERHAK UNTUK MENGETAHUI SEGALA SESUATU URUSAN

MANUSIA BERHAK UNTUK MENGETAHUI APAKAH ITU KEBENARAN

MANUSIA BERHAK UNTUK MENDAPATKAN JALAN KELUAR BAGI SETIAP PERMASALAHAN YANG MELANDA HIDUPNYA..

MANUSIA BERHAK UNTUK MENETAPKAN MATLAMAT HIDUPNYA..

BAGI MANUSIA AWAM..

PEMIKIRAN MUDAH. DAN ASAS..

HIDUP JANGAN MENYUSAHKAN ORANG LAIN….JANGAN MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI..JANGAN SIBUK JAGA TEPI KAIN ORANG LAIN..

ATAS ASAS APAKAH PRINSIP INI MENJADI PEGANGAN BAGI KEBANYAKAN ORANG…

INI ASASNYA….

EVERYBODY IS DESERVE TO BE HAPPY..

EVERYBODY IS HAVE THEIR OWN RIGHT TO GET A BETTER LIFE..

LIFE IS EVERYTHING…

LIFE IS JUST SHORT..JUST GET ENJOY..GET FUN

DO YOUR BEST..

BE THE BEST AND BEAT THE REST..

ENJOY RESPONSIBLE…. MOTO CARLSBERG..

MAAF ..MOTO INI TERPAKAI KEPADA PARA PEMENTING DIRI SENDIRI…

SIKAP KETARA MEREKA….

DUNIA INI MILIK KITA…

X PERLU PEDULIKAN APA ITU GLOBALISASI..KRISIS KEWANGAN…KRISIS PALESTIN..KRISIS DI SOMALIA..

SOMALILAND..

BENUA AMERIKA..

APA YANG KITA PERLU HANYALAH..MENIKMATI SEINDAH-INDAHNYA KEHIDUPAN INI..JANGAN MENYUSAHKAN DIRI KITA DENGAN MEMIKIRKAN MASALAH ORANG LAIN..

KESAN MASYARAKAT YANG HIDUP DI DALAM KELOMPOK..

KOMUNITI GATED SOCIETY….KOMUNITI BERPAGAR…RUMAHNYA BESAR DAN MEGAH…TIADA MANUSIA DI SEKELILINGNYA..

HAL INI KESAN BERAKIBAT DARIPADA PEMECAHAN SEKTOR DALAM KALANGAN MASYARAKAT..

PUTUS SUDAH SILATURRAHIM IKATAN SYAHADAH..

KEMBALI KEPADA SLOGAN DAN MOTO YANG DINYATAKAN DI ATAS..IA BAGUS PADA SATU SUDUT..

TETAPI PADA SKOP TERTENTU..

IA BERMASALAH PADA KEBANYAKAN SEGMEN SEKTOR SOSIAL MANUSIA..

TABI’E ATAU FITRAH..AN ORIGIN OF HUMANKIND..TRY TO GET BASIC OF HUMAN LIFE PRINCIPE....A VERY BASIC OF THE BASIC…

APA ITU FITRAH..

APA ITU MANUSIA..

KEPADA PIHAK PEGUAM HAK ASASI ..ANDA PATUT BELAJAR SEMULA TENTANG APA ITU MANUSIA..

BENTUK ASAS MANUSIA..

MANUSIA TERPISAH KEPADA 2 DIMENSI (TERPAKSA GUNA PERKATAAN INI).

DIMENSI JASAD ATAU MATERIAL

MELIBATKAN KEPERLUAN + KEHENDAK + TUJUAN + TUGAS

BERKAITAN PADA SETIAP POSISI ANGGOTA TUBUH MANUSIA

DIMENSI ROH (SPIRITUAL)

TENTANG SELF PURPOSE

SELF ESTEEM

SELF CONFIDENT

SELF MOBILIZING

SELF CONTROL

SELF ORGANIZING

STRUTKTUR BAGI SETIAP PERSOALAN BAGI SELF –SELF YANG DISEBUTKAN ITU BERKAITAN DENGAN PERSOALAN ASAS YANG PASTI AKAN DITANYAKAN OLEH SETIAP MANUSIA..

TENTANG MAKNA HIDUP

TENTANG KEPADA MESTI ADA TUHAN

KENAPA AKU BERADA DI BUMI

KENAPA AKU MESTI TAHU

KENAPA AKU MESTI FAHAM

KENAPA AKU MESTI INGAT

KENAPA AKU MESTI PERCAYA

KENAPA AKU MESTI YAKIN

KENAPA AKU MESTI SEDAR

KENAPA MESTI KENAL

KENAPA MESTI TAHU KEBENARAN

APA ITU KEBENARAN

ALL THOSE QUESTION ARE PERFECTION TO THAT CODE

IT’S JUST MATCH COMPLETELY

SOALAN ITU ADALAH KOD ASAS BAGI SETIAP PERSOALAN ASAS BAGI SETIAP MANUSIA..

SOALAN ITU ADALAH KOD ASAS

DAN PERSOALAN BERAKIBAT DARIPADA ..

ADANYA PERJANJIAN TELAH TERMETERAI DI ALAM ROH PADA SUATU KETIKA DAHULU..

DAN PERJANJIAN BUKAN HANYA DITANDANDATANGANI PADA SATU PERJANJIAN TETAPI MELIBATKAN

6666 PERNYATAAN AKU JANJI TELAH SIAP BERTANDATANGAN PADA KETIKA KITA SEMUA BERADA DI ALAM ROH..SAMA ADA ANDA CINA ATAU MELAYU..KOMUNIS ATAU PENGGANAS..

PERJANJIAN ITU BAHKAN LEBIH PANJANG DARIPADA PERJANJIAN ATAU KONTRAK YANG KITA TANDATANGANI SEBELUM MEMBELI RUMAH DAN MEMBUAT SEBARANG PINJAMAN…

TERLALU BANYAK PERSAKSIAN KITA TERHADAP ALLAH RUPA-RUPANYA..

KAMI MENGHANTAR CADANGAN AGAR MUFTI MENGHADIRI FORUM MERDEKA SEKSUALITI BAGI MEMPERBETULKAN AKIDAH MEREKA SELURUHNYA..TIDAK SURUH MEMAKSA TETAPI SEKADAR PEMBERITAHUAN DAN PERINGATAN…

MEREKA BERHAK UNTUK DIPERINGATKAN TENTANG PERJANJIAN DAN KONTRAK BERKENAAN

SEKADAR MENYEBUT BAHAWA

MEREKA TELAH TERBABAS KE LUAR BATAS KEMANUSIAAN..TUNTUTAN MEREKA HANYA MENYEBABKAN KONFLIK KESEIMBANGAN SOSIAL YANG SEMAKIN PARAH BAHKAN MUNGKIN AKAN MENYEBABKAN KRISIS KEKELIRUAN IBU BAPA-PARENTS IDENTIFYING….

ANAK-ANAK AKAN KELIRU..

MENGAPA IBU AKU BERBULU DADA..

KENAPA DIA BERMISAI..KENAPA DIA TIDAK SEPERTI IBU –IBU YANG LAIN..

KENAPA KAKINYA LEBIH GAGAH DAN PEJAL BERBANDING MARK HENRY..

SIAPAKAH IBU AKU SEBENARNYA??

AKHIRNYA ANAK YANG LAHIR DARIPADA KELOMPOK INI HANYA SEMAKIN BINGUNG DAN KELIRU..

MENAMBAHKAN LAGI PERMASALAHAN DI SEKITAR..

..

MEMODELKAN JATI DIRI MUSLIM..

MAMPUKAH KITA MEMPERKENALKAN DIRI KITA SEBAGAI MUSLIM DI PERINGKAT ANTARABANGSA..

SAYA MUSLIM..

BAGAIMANAKAH MAMPU KITA UNTUK MEMPERTONJOLKAN DIRI KITA SELAKU MUSLIM DAN MUKMIN…DI PENTAS GLOBAL..

PASTINYA DENGAN AKHLAK..

JIKA MANA DIPECAHKAN..AKHLAK INI AKAN MERANGKUMI..

CARA FIKIR..CARA MENILAI…CARA MENGKAJI CARA MEMBUAT PERTIMBANGAN CARA MEMBUAT MEMBUAT KEPUTUSAN.-KONTEKS PEMIKIRAN..

DALAM SUDUT LUAR..

PERSONALITI..IMEJ KETRAMPILAN..JATI DIRI..KREDIBLIIT..INTEGRITI..PERWATAKAN…

DENGAN BANGGANYA ..SUATU UNGKAPAN TERKELUAR…

BEGINILAH SEORANG MUSLIM ITU BERPENDIRIAN..

SAYA SEORANG MUSLIM..

ENCIK.. SAYA ORANG ISLAM. INILAH TUGAS SAYA..MEMAKMURKAN DUNIA..

MAMPUKAH UMMAT ISLAM MEMPERTONTONKAN KEHEBATAN ISLAM PADA DIRINYA..

MAMPUKAH UMMAT ISLAM MEMPERLIHATKAN KEINDAHAN SYARIAT ISLAM ITU PADA PERLAKSANAANNYA..

MAMPUKAH UMMAT ISLAM ITU UNTUK MENTERJEMAHKAN BETAPA INDAHNYA ISLAM ITU..

BAGAIMANA MAMPUKAH UMMAT ISLAM MENGADAPTASIKAN KEHEBATAN ISLAM PADA KACA MATA BUKAN ISLAM YANG ADA DI SEKITARNYA..

SAUDARA CAT STEVEN PERNAH MENGUNGKAPKAN..

AKU KENAL ISLAM BUKAN KERANA UMMATNYA..TETAPI KERANA KEBENARANNYA…

….

JUSTERU DALAM MENAPAKI KE ARAH LANGKAH DIMENSI IMPIAN ITU YANG TIDAK JAUH DAN TIDAK JUGA DEKAT PASTINYA..

MASALAH PERPECAHAN DALAM KALANGAN UMMAT MASIH LAGI BERLEGAR…SELAGI UMMAT-UMMAT BUIH INI TIDAK TEGUH BERSATU DI ATAS TALI ALLAH ..TALI UKHUWAH ISLAMIAH..BUKAN TALI KEKELURGAAN DAN KEBANGSAAN…TALI KEBANGGAAN DI ATAS PANGKAT DAN KERJAYA..

BEERTI SELAGI ITULAH IZZATUL ISLAM ITU TIDAK AKAN BERJAYA DIIMITASIKAN KEPADA MASYRAKAT SETEMPAT AMNYA DAN MASYARAKAT GLOBAL KHUSUSNYA..

HAL INI SANGAT WAJAR,PATUT,PERLU BAHKAN WAJIB DIAMBIL KIRA…

KHAS TEGURAN BUAT ABU SYAFIQ…

ISU GOLONGAN AKU INI SALAF…AKU INI AHLI SUNNAH WAL JAMAAH..AKU ADALAH GOLONGAN YANG TERJAMIN DALAM KALANGAN AHLI SYURGA..

NAMA KUMPULAN,IDEA KAMI ,ILMU DAN PEMIKIRAN KAMI BERADA DI DALAM KALANGAN 4 SAHABAT YANG DIJAMIN SYURGA…

ADAKAH BAGINDA NABI MUHAMMAD S.A.W PERNAH BANGKIT DARIPADA KUBUR BAGINDA LALU MENYERAHKAN SATU STATUS AKREDITASI DAN PENGESAHAN DI ATAS BENARNYA KELOMPOK SAUDARA..

SIJIL PENGESAHAN STANDARD ISO 90001

ADAKAH ANDA SEMUA MEMPUNYAI SURAT ATAU DOKUMEN RASMI YANG MENYATAKAN BAHAWA ANDA SEMUA ADALAH KALANGAN YANG TERJAMIN BERADA DALAM SYURGA FIRDAUS..

MAAF..

KAMI INGIN MEMBERI INGATAN KHUSUS..

TAHUKAH ANDA SEMUA..

SEANDAINYA JIKA DITANYAKAN KEPADA 10 SAHABAT YANG DIJAMIN SYURGA OLEH BAGINDA NABI MUHAMMAD S.A.W…

ADAKAH KALIAN SEMUA TAHU BAHAWA KALIAN ADALAH SAHABAT YANG DIJAMIN SYURGA…

CUBA TEKA..APAKAH JAWAPAN MEREKA..

KAMI BERTARUH DENGAN MENGATAKAN….

MEREKA SENDIRI TIDAK PASTI DAN RAGU-RAGU DENGAN STATUS MEREKA SEBAGAI AHLI SYURGA YANG DIJAMIN BAHKAN MEREKA MUNGKIN TIDAK MENGETAHU BERKENAAN TENTANG HAL ITU..

KENAPA KAMI BERHUJAH BEGITU..

ASAS KAMI..

BAGI MENGELAKKAN DIRI MEREKA BERADA DI ZON SELESA..

MENGELAKKAN ADANYA DALAM HATI MEREKA PERASAAN MEREKA LEBIH BAIK DAN LEBIH TINGGI MARTABATNYA..

LEBIH MULIA DARIPADA ORANG DI SEKELILNG..

LEBIH BERHAK DALAM MENENTUKAN SEBARANG PERJALANAN DAN URUSAN MASLAHAH UMMAT DI SEKITAR..

DAN LEBIH BESAR..

TIMBULNYA RASA EGO..SOMBONG.BONGKAK..TAKBUR..RIAK ..UJUB.. DAN SEBAGAINYA..

PERASAAN YANG MANA DIHARAMKAN BAGI SETIAP AHLI SYURGA….

INI ASAS DAN PENDIRIAN KAMI…

DAN HAL INI JUGALAH YANG TELAH MENGULITI PEMIKIRAN SAUDARA DR.ASRI..INSAN DAN HAMBA ALLAH YANG MENCARI RENTAK BAGI MENGEMBALIKAN SINAR KEINDAHAN ISLAM PADA DIRINYA..SEHABIS DAYA BELIAU CUBA UNTUK MENTERJEMAHKAN SIKAP DAN AKHLAK SELAKU INDIVIDU MUSLIM..

BELIAU SANGAT BERPEGANG BETAPA ISLAM ADALAH KEHORMATAN KASIH SAYANG..PENUH DENGAN RAHMAT DAN KECINTAAN SESAMA MANUSIA..

ISLAM YANG MEMAYUNGI MANUSIA..

ISLAM ADALAH KEDAMAIAN..

ISLAM ADALAH KASIH SAYANG..

ISLAM ADALAH KEHORMATAN..

ISLAM SEBAGAI ATURAN TERBAIK BAGI SETIAP MANUSIA..

ISLAM SELAKU JAKET KESELAMATAN SAMA ADA DI DUNIA DAN DI AKHIRAT..

ISLAM IS TOTALLY GREAT IN EVERY SEGMENT OF HUMAN SOSIAL CULTURE..

TETAPI PADA KAMI….

ISLAM ADALAH KECANGGIHAN..

ISLAM ADALAH KEMODENAN..

ISLAM ADALAH TEKNOLOGI..

ISLAM ADALAH PENGKAJIAN..

ISLAM ADALAH MEKANISME ATURAN SPESIFIK DAN TERSUSUN..

ISLAM ADALAH PROTOKOL SUSUNAN PEMIKIRAN YANG SANGAT KOMPLEKS..

ISLAM ITU BIJAKSANA DAN INTENSIF..

ISLAM ITU INTEGRITI DAN ACCOUNTABILITY..

ISLAM ITU HARMONI DAN KEAMANAN..

ISLAM ITU HAK DAN KEADILAN…

ISLAM ADALAH KESEIMBANGAN DUNIA DAN AKHIRAT..

ISLAM ADALAH ATURAN MEKANISME SISTEM BERKEHIDUPAN YANG PALING EFFEKTIF..

JUSTERU BAGI SESIAPA YANG MASIH MAHU BERTELAGAH TENTANG WAHABI ATAU SYIAH..

KAMI FIKIR DENGAN AKIDAH YANG SAHIH…

DENGAN AKIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH..

DALAM HADITH YANG SANGAT TERKENAL..UMMAT AKHIR ZAMAN AKAN TERPECAH KEPADA 73 GOLONGAN..YANG TERSELAMAT HANYALAH MEREKA YANG BERPEGANG KEPADA KITABULLAH DAN SUNNAHKU…

DALAM MATAN YANG LAIN..

TERSELAMAT SELAGI BERPEGANG DENGAN KITABULLAH DAN HADITH KU..

ATAU MATAN LAIN..

TERSELAMAT IAITU AHLI SUNNAH WAL JAMAAH..

SIAPAKAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH ITU….

KAMI TERPAKSA MENUKAR KONTEKS HADITH ITU..

JIKA 73 KELOMPOK ITU MASING-MASING MERASA BANGGA DENGAN IDEA,ILMU DAN PEMIKIRAN MEREKA MAKA..

KAMI FIKIR..

LEBIH BAIK DIJADIKAN 73 PECAHAN KEPADA

SATU BANGUNAN YANG MENYELAMATKAN ANDA SEMUA DI DUNIA DAN AKHIRAT..

BERADA DI DALAM SATU BAHTERA YANG MENYELAMATKAN ANDA DARIPADA BAH DAN BALA..

HADITH ITU TIDAK MELETAKKAN PENEGASAN BETAPA HANYA TERSELAMAT ADALAH SATU GOLONGAN SAHAJA..

TETAPI MELETAKKAN ASAS BERLAKU 73 PECAHAN SEHINGGAKAN BERLAKU KERETAKAN DAN PERGESERAN LANTAS HILANG KEGERUNAN MUSUH TERHADAP UMMAT ISLAM..

KERANA

.

ALLAH TELAH MENCABUT RASA TAKUT MUSUH TERHADAP UMMATKU…

KERANA DI HATI MEREKA ..

ADANYA VIRUS HIDS ..

SALAH ..

VIRUS SIPHILIS..

SALAH..

..

TETAPI NAMANYA..

VIRUS..AL-WAHN..

CINTA DUNIA DAN TAKUT MATI…

JIKA MENGGUNAKAN HUJAH ..

AKHIRNYA MUSLIM ITU PASTI AKAN BERADA DI SYURGA KELAK..

SETELAH DI SEKSA DI NERAKA..

MAAF..

KAMI TELAH MENJELASKAN..SEGALA SIFAT YANG ADA DI DIMENSI AKHIRAT BERSIFAT..

INIFINITI…TIADA BATASAN…

KESAKITAN 10000000001000000000000000000X1000000000000000000000000000

KESAKITAN YANG TIDAK BOLEH DIJANGKAKAN..

CUBA GANDAKAN KESAKITAN TANGAN YANG TERTUSUK DURI SELAMA 3 MINIT ..

KEPADA 3 HARI..BAGAIMANA RASANYA..

MAMPUKAH ANDA MENANGGUNG KESAKITAN YANG BERTRILLIONN JAUH LEBIH DAHSYAT DARIPADA ITU…

FIKIR DAHULU SEBELUM MENGATUR LANGKAH…

KAMI ADA SARANAN YANG INGIN DIPANJANGKAN SEMULA ..

SARANAN DR ALI JUMUAH..

MUFTI MESIR..

SATUKAN FATWA SELURUH ULAMA-ULAMA SEDUNIA..KAMI FIKIR MUNGKIN BUKAN BERMAKSUD MENYATUKAN ..TETAPI SERAGAMKAN FATWA ULAMA DI SELURUH DUNIA DALAM PELBAGAI CABANG DAN PEMIKIRAN..

PERLU DITEGASKAN SEMULA TENTANG KEKELIRUAN BERKENAAN ISU SYIAH DAN WAHABI..

KAMI FIKIR IA BUKAN SATU RETORIK..TETAPI JIKA DIAMATI SEMULA…

BERKEMUNGKINAN BESAR KESATUAN FATWA INI AKAN MEMARTABATKAN SEMULA INSTITUSI ULAMA MENGEMBALIKAN INTEGRITI SERTA KREDIBLITI PARA ULAMA DI DUNIA..

BAKAL MENGUBAH LANDSKAP DAN TANGGAPAN PARA PEMIKIR BARAT TERHADAP KELOMPOK YANG DIKATAKAN SELAMA INI LESU DAN TIDAK BERMAYA…

MEREKA INI PATUT DIHIDUPKAN SEMULA…

PATUT DIBERI NYAWA SEMULA..

DIBERI PENJENAMAAN SEMULA..

DAN KAMI MINTA PENDIRIAN DAN SIKAP MENERUSI TULISAN DR ZAHARUDDIN.NET INI PATUT DIJADIKAN SANDARAN OLEH PANEL-PANEL ULAMA ANTARABANGSA..

DAN KAMI SEDAR TENTANG PENGARUH SERTA SIGNIFIKAN KENYATAAN YANG DIBUAT OLEH SALAH SEORANG INDIVIDU YANG JUGA BERPERANAN SELAKU ANGGOTA PANEL SYARIAH ANTARABANGSA..

MENGEMBALIKAN INTEGRITI DAN KEWIBAWAAN MEREKA ..

DENGAN KEMBALI MELETAKKAN SEDIKIT KEYAKINAN DAN KEPERCAYAAN KEPADA TANGGUNGJAWAB SERTA BIDANG TUGAS MEREKA….

BEGITU JUGA TERHADAP INSTITUSI AGAMA SELURUHNYA..

TERMASUK DALAM HAL EHWAL MENJAGA STATUS KEHALALAN KITA SEMUA.

MULA UNTUK SALING MEMPERCAYAI MEREKA INI

YANG JUGA PASTINYA SAUDARA SEIMAN DAN SEAKIDAH DENGAN KITA…

TINDAKAN INI MERUPAKAN LANGKAH AWAL DALAM MELETAKKAN ISLAM SEBAGAI SALAH SATU JAMBATAN DALAM MENGHUBUNGKAN PERADABAN KEMANUSIAAN..

KE ARAH MEMBINA KETAMADUNAN DAN PERADABAN DIALOG ..

ARTIKEL DR ZAHARUDDIN.NET..

SEGELINTIR MASYARAKAT MERASA TIDAK YAKIN TERHADAP KESAHIHAN BEBERAPA BUAH INSTITUSI KEWANGAN ISLAM DISEBABKAN OLEH KREDIBILITI AHLI MAJLIS PENASIHAT SYARIAH DI INSTITUSI KEWANGAN ITU SENDIRI. INI ADALAH KERANA ADA YANG MENDAKWA DISEBABKAN AHLI ILMUWAN SHARIAH ITU MENERIMA ELAUN DARI PIHAK INSTITUSI ITU JUGA, MAKA INI AKAN MENJEJASKAN KEADILAN ULAMA TERSEBUT DALAM MEMBUAT KEPUTUSAN. SUDAH TENTUNYA MEREKA AKAN BERSETUJU DAN MELULUSKAN SEMUA PRODUK INSTITUSI ITU TANPA BANYAK SOAL. DENGAN DEMIKIAN DAPAT MEMANJANGKAN LAGI HAYAT PERKHIDMATANNYA DI INSTITUSI TERBABIT SERTA MENIKMATI ELAUN YANG MEMASUKI POKETNYA SETIAP BULAN.

KITA SEMUA PERLU BERSIKAP ADIL DALAM MENGAMATI ISU INI, SELAIN PERLU DIMENELTINYA DARI PERSPEKTIF HUKUM ISLAM. WALAU MUNGKIN DAKWAAN DI ATAS ADA BERLAKU, WALAU BAGAIMANAPUN, IA BUKANLAH FAKTA UMUM YANG TERPAKAI BUAT SEMUA AHLI SHARIAH DI SETIAP INSTITUSI KEWANGAN ISLAM TEMPATAN DAN ANTARABANGSA. JUSTERU ITU, TINDAKAN MENGHEBAHKANNYA DAN MENJADIKANNYA SEBAGAI SATU KENYATAAN UMUM ADALAH TIDAK MENEPATI HUKUM ISLAM. NABI SAW BERKATA:

كفى بالمرء كذبا أن يحدث بكل ما سمع

Ertinya: “Individu menanggung dosa apabila ia menceritakan semua perkara yang didengari tanpa usul periksa.”(Riwayat Abu Daud, no 4992, hlm 540; Albani: Sohih)

PANDANGAN SUDUT HUKUM?

Maka bagaimanakah ingin dilihat isu ini dari sudut hukum Islam? Saya boleh kongsikan sebagai berikut:-

1) Hukum asal bagi setiap insan adalah tidak bersalah dan tiada tertanggung di atasnya tuduhan selagi belum dibuktikan secara specifik.

  • Hadis Nabi :-

لو يعطى الناس بدعواهم؛ لادعى رجال أموال قوم ودماءهم، ولكن البينة على المدعي، واليمين على من أنكر

Ertinya : Kalaulah diberikan (kebebasan) kepada manusia untuk mendakwa; nescaya akan akan individu yang mendakwa milikya harta satu kaum yang lain dan darah mereka, oleh itu (dalam Islam), Pembuktian menjadi tanggungjawab pertama ke atas pendakwa, dan (apabila telah sabit bukti), sumpah menolak adalah bagi mereka yang mengingkari (bukti tadi). ( Riwayat al-Bukhari & Muslim)

Kaedah fiqh menyebut :

الأصل براءة الذمة

  • Ertinya : Hukum asal bagi individu adalah bebasnya dia dari sebarang kesalahan dan tuduhan. ( Rujuk Al-Ashbah Wa an-Nazair, As-Suyuti)

البينة على المدعي، واليمين على من أنكر

  • Ertinya : Bukti mestilah diberikan oleh yang mendakwa dan hanya selepas itu tertuduh perlu bersumpah (mempertahan diri).

  • Dan satu lagi kaedahnya :

اليقين لا يزول بالشك

Ertinya : Yakin ( iaitu asal semua individu sebagai tidak bersalah), tidak akan dapat dihilangkan oleh bukti-bukti yang bertaraf syak.

  • Juga satu prinsip yang berbunyi

ان الشك يفسر لمصلحة المتهم

Ertinya : Sesungguhnya sebarang keraguan ( tidak kukuh bukti dakwaan), akan ditafsirkan sebagai menyebelahi pihak tertuduh (untuk membuktikannya tidak bersalah)

  • Berkata Az-Zubaydi

قاعدة أصولية مفادها أن الأصل براءة ذمة المكلف عن التكليف المشكوك

Ertinya : Kaedah di atas adalah kaedah usul yang kandungannya menyatakan bahawa asal bagi semua individu yang mukallaf adalah bebas dari dakwaan & tuduhan yang diragukan. (Az-Zubaydi, Taj Al-Urus)

2) Jika terbukti ada seseorang yang melakukan kesalahan sebegitu, Islam tidak membenarkan dipukul rata atau menanggungkan kesalahan seorang ke atas yang lain tanpa bukti. Firman Allah :-

وَلا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلا عَلَيْهَا وَلا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ

Ertinya : Dan tidaklah seorang membuat dosa melainkan kemudaratannya kembali kepada dirinya sendiri; dan seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain. Kemudian kepada Tuhanmulah kamu kembali, dan akan diberitakan-Nya kepadamu apa yang kamu perselisihkan ( Al-An’am : 164 )

Inilah yang dijelaskan oleh Imam Al-Qurtubi, Ibn Kathir dan lainnya ketika menfasirkan ayat ini.

3) Gerakan memburukkan para ilmuwan Islam dan cuba mempasakkan ke dalam hati dan minda orang ramai dengan dakwaan tidak amanah dan ‘mudah dibeli’ ke atas seseorang ilmuwan Islam adalah suatu gerakan halus yang keji dan jahat.

AKHIRNYA, ORANG AWAM (TERMASUK JUGA DALAM KALANGAN AHLI PARTI,PEGAWAI, USTAZ-USTAZ KAKI TANGAN,KERAJAAN,MENTERI,)YANG TIADA ILMU MENJADI RAGU DAN MEMANDANG RENDAH KEPERLUAN ILMUWAN ISLAM DI DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN, LALU MEREKA BAKAL HILANG ARAH, MUDAH DIPERANGKAP OLEH GERAKAN ISLAM LIBERAL, AJARAN SESAT DAN ATHEIS. ATAU PALING KURANG, MASING-MASING MULA SEWENANG-WENANGNYA MERASAKAN DIRI LAYAK UNTUK MENGELUARKAN FATWA SENDIRI TANPA ILMU ALAT YANG MENCUKUPI, LALU SESAT DAN MENYESATKAN.

..INI SENARIO YANG BERLAKU SEMASA DAN REALITI...

4) MAJLIS PENASIHAT SHARIAH BERFUNGSI DALAM KUMPULAN, JUSTERU TIDAK MUDAH UNTUK MENCARI SEKUMPULAN ILMUWAN YANG MENDALAMI ILMU ISLAM DAN HUKUM HAKAM, TETAPI TIBA-TIBA KESEMUANYA BOLEH BERSEPAKAT MEMENTINGKAN WANG DAN MELUPAKAN SEPENUHNYA PERSOALAN HARTA HARAM DAN HUKUMAN BERAT DI AKHIRAT.

5) TIADA SALAHNYA BAGI SESEBUAH INSTITUSI MEMBERIKAN ELAUN KEPADA AHLI MAJLIS SHARIAH, SEBAGAIMANA RAKYAT MEMBERIKAN PEMIMPIN ELAUN UNTUK MEMINPIN, KHALIFAH ABU BAKR JUGA MENDAPAT ELAUN ATAS TUGASNYA SEBAGAI KHALIFAH, BEGITU JUGA GABENOR-GABENOR DILANTIK DI ZAMAN KHULAFA AR-RASYIDIN. LANTARAN ITU, AMAT TIDAK WAJAR SECARA AUTOMATIK MENJADIKAN SEMUA ILMUWAN SHARIAH YANG MENERIMA SEBAGAI TIDAK AMANAH.

SELAIN ITU, PERIHAL ELAUN ATAS TUGASAN SEMAKAN KETELUSAN INI BIASA INI JUGA BERLAKU DI SEMUA SYARIKAT KORPORAT APABILA SETIAP LAPORAN TAHUNAN DAN OPERASI SYARIKAT PERLU DISEMAK DAN DIAUDIT OLEH SEKUMPULAN JURU AUDIT LUAR (AUDITORS) SEPERTI SYARIKAT PRICE WATERHOUSE COOPERS, ERNST AND YOUNG, JABATAN AUDIT NEGARA, KETUA AUDIT NEGARA DAN SEBAGAINYA.

SEMUA PENGAUDIT LUARAN ATAU EXTERNAL AUDITOR INI JUGA MENUNTUT KOS PROFESIONAL DARIPADA SYARIKAT YANG DISEMAKNYA. ADAKAH SECARA PUKUL RATA BOLEH KITA KATAKAN SEMUA MEREKA PASTI MELULUSKAN APA SAHAJA DI DALAM SYARIKAT WALAU PENYELEWENGAN KERANA MEREKA MENEIRMA BAYARAN DARI PIHAK SYARIKAT?.

INI SUATU TUDUHAN YANG TIDAK BERJEJAK DI BUMI NYATA DAN MENAFIKAN KETELUSAN SEMUA PIHAK.

KELAK NANTI AKAN WUJUD PULA DAKWAAN BAHAWA PARA PENSYARAH UNIVERSITI SENGAJA MEMBERI LULUS KEPADA MURIDNYA KERANA MENERIMA GAJI DARI UNIVERSITI DAN UNVERSITI PULA PERLU ‘MENJAGA HATI’ PELAJAR BAGI MEMASTIKAN MEREKA TERUS MEMBAYAR YURAN PELAJAR.

6) PIHAK PENASIHAT SHARIAH TIDAK SEBEBASKAN BOLEH MELULUSKAN SESUATU OEPRASI DAN PRODUK DI INSTITUSI KEWANGAN ISLAM KERANA KEBANYAKAN KEPUTUSAN MEREKA AKAN DIDISKUSIKAN DI KONFEREN TERBUKA YANG DIHADIRI OLEH ILMUWAN LAIN YANG PASTINYA TIDAK MAKAN ELAUN DARI SYARIKAT TERBABIT, MALAH PEMANTAUAN JUGA DILAKUKAN OLEH JABATAN PERBANKAN ISLAM DAN TAKFUL SERTA MAJLIS PENASIHAT SHARIAH KEBANGSAAN. KESEMUA MEREKA TIDAK MENERIMA ELAUN DARI SYARIKAT TERBABIT, JUSTERU TIADA SEBAB MEREKA AKAN BERDIAM DIRI JIKA SEKIRANYA DITEMUI KESILAPAN DAN KELEMAHAN FATWA DIKELUARKAN OLEH PENASIHAT SHARIAH INSTITUSI KEWANGAN ISLAM.

DALAM MASA YANG SAMA, TIDAK DAPAT DINAFIKAN BAHAWA TERDAPAT PIHAK PENGURUSAN MENGHULUR RASUAH KEPADA SYARIKAT AUDIT BAGI MENUTUP SEBELAH MATA ATAS SEGALA KESILAPAN YANG BERLAKU DALAM AKUAN SYARIKATNYA. HAL SEPERTI INI TIDAKLAH HARUS KITA MENUDUH KEPADA ILMUAN SYARIAH SECARA UMUM.

AKHIRNYA

TANGGUNGJAWAB SEMUA ILMUAN SHARIAH ADALAH AMAT BESAR DAN MEREKA BERTANGGUNGJAWAB KEPADA ALLAH SWT. JUSTERU ITU, ADALAH TERBAIK BAGI ORANG AWAM SUPAYA BERSANGKA BAIK TERLEBIH DAHULU KEPADA MEREKA. JANGAN DISEBABKAN SEORANG DUA YANG BERSIKAP DEMIKIAN, KITA MENGANGGAP SEMUANYA SAMA, BOLEH DIBELI DAN MENGGADAIAKN PRINSIP KERANA DUIT. IA SAMA SEKALI TIDAK WAJAR. MALAH DI DALAM PERKEMBANGAN HARI INI, SETAHU SAYA PIHAK INSTITUSI KEWANGAN ISLAM HARI INI SEMAKIN ‘BEREBUT’ MENDAPATKAN ILMUWAN SHARIAH YANG KRITIS DAN HANYA YANG AKAN MELULUSKAN SESUATU DENGAN HUJJAH DAN DALIL DAN BUKAN SEBALIKNYA SEBAGAIMANA YANG DITUDUH OLEH SEBAHAGIAN PENUDUH....

KAMI MENGAMBIL KENYATAAN INI ADALAH PENDIRIAN DAN ASAS PEGANGAN DALAM AMANAH YANG TERTANGGUNG DI BAHU PANEL SYARIAH..

NABI MUHAMMAD SAW TIDAK MENUNTUT KITA BAGI MELIHAT DALAM HATI MANUSIA LAIN, TETAPI HANYA MELIHAT KEPADA ZAHIRNYA. NABI SAW BERKATA:

ERTINYA: SESUNGGUHNYA AKU HANYA MANUSIA, DAN KAMU SENTIASA MEMBAWA KES PERTIKAIAN UNTUK DISELESAIKAN OLEHKU, DAN MUNGKIN SEBAHAGIAN KAMI LEBIH CEKAP BERHUJAH DARIPADA SEBAHAGIAN LAINNYA, MAKA AKU MEMUTUSKAN HUKUMAN BERDASARKAN APA YANG KUDENGARI SAHAJA. BARANGSIAPA YANG AKU JATUHI HUKUMAN DAN HUKUMAN ITU MENGAMBIL HAK YANG LAIN (AKIBAT KURANG CEKAP PIHAK YANG BENAR DALAM BERHUJAH), MAKA JANGANLAH KAMU MENGAMBILNYA, SESUNGGUHNYA IA BAKAL MENJADI SEPOTONG API NERAKA.” (DIREKODKAN OLEH TIRMIDZI, NO 1339; DAN LAIN-LAIN; RUJUK NAYLUL AWTAR, 8/632, NO 3920; ALBANI: SOHIH)

DARI ITU, RASULULLAH TIDAK MENGARAHKAN KITA UNTUK CUBA BERANDAIAN TERHADAP KETIDAKIKHLASAN SESEORANG DAN WEWENANGNYA MENUDUH ILMUWAN SHARIAH DIBELI DAN SEOLAH DENGAN MUDAH BOLEH DISUAP MULUT UNTUK SENTIASA BERSETUJU DAN MENANGGUK, SEBARANG TUDUHAN SEDEMIKIAN ADALAH DARI BENTUK KEZALIMAN DAN PASTINYA AKAN DIPERHITUNGKAN DI KAHIRAT KELAK DARI MEREKA YANG TERTUDUH SECARA ZALIM. WALLAHU’ALAM.

Sekian

BOLEHKAH BUKAN MUSLIM SELAMAT DARI NERAKA?

Soalan ini mungkin mengejutkan. Sebab, secara umumnya ramai muslim menganggap setiap yang bukan muslim pasti akan diazab dalam neraka. Tanpa mengambil kira keadaan mereka.

Apabila saya merenung sikap baik ramai individu bukan muslim di Oxford ini dan di tempat lain juga, ia mengingatkan saya kepada Prof DiRaja Engku Aziz. Semasa saya masih Mufti Perlis, beliau pernah datang ke pejabat saya secara bersendirian. Beliau ingin berbicara dengan saya secara tertutup. Ada beberapa soalan yang beliau kemukakan, antaranya: apakah orang bukan muslim yang berakhlak baik itu tetap memasuki neraka? Saya telah jawab serba sederhana untuk beliau ketika itu.


Berbudi Baik

Soalan itu kembali bermain di fikiran saya apabila melihat ramai orang bukan muslim di Barat ini yang jauh lebih berdisiplin dalam hubungan mereka sesama manusia dibandingkan sesetengah orang muslim sendiri. Ya, bukan semua, tetapi ramai. Ya, sejarah orang Barat juga penuh dengan tompokan hitam; pembunuhan, penyeksaan dan pelbagai lagi. Hari ini pun, banyak negara yang mereka ganggu.

Itu cerita politik dan cerita agama yang dipolitikkan. Bukan semestinya sama cerita orang politik dengan cerita orang awam. Hakikatnya, dalam kehidupan peribadi, ramai mereka menepati janji, jujur dalam pekerjaan, ada nilai simpati yang tinggi terhadap manusia, haiwan dan alam. Banyak usaha menderma di sana sini untuk kefakiran dan malapetaka. Ada pula yang enggan memakan daging kerana simpati kepada binatang. Pelbagai lagi asas kemanusiaan dan nilai murni dalam hidup mereka. Di samping tidak dinafikan, sebagai manusia ada juga perkara negatif lain.

Saya ada seorang kawan baik daripada Austria, beliau seorang vegetarian. Dia juga enggan makan produk Nestle dan Coca-cola. Saya bertanya: “Stefanie! Apakah kerana itu satu pegangan agama? Jawabnya: “Tidak, hanya saya simpati kepada haiwan dan saya benci kepada kedua syarikat itu kerana mereka menindas orang miskin. Saya akan terus pulau mereka selagi saya hidup”. Saya diam, saya rasa kita orang muslim pun sukar hendak memulau kedua syarikat itu sekalipun isu Palestin dibangkit mengenai syarikat-syarikat tersebut. Stefanie masih muda, saya tidak tahu sehingga bila beliau boleh bertahan dengan pendiriannya.


Muslim berdakwah di tengah Bandar Oxford. Nasib baik masyarakat mereka tidak membantah orang lain berdakwah dalam negara mereka.

Halangan Hidayah

Bukan sedikit mereka yang seperti beliau. Jiwa mereka baik, perasaan mereka luhur. Malangnya, cahaya hidayah yang sebenar tidak sampai kepada mereka. Bagaimana hendak sampai dengan mudah, banyak hadangan yang mendindingi cahaya yang hakiki itu untuk sampai. Kemunduran negara umat Islam yang sentiasa porak-peranda, kelam-kabut, merusuh dan bergolak. Sikap buruk sesetengah orang muslim yang mendominasi keadaan lalu gagal menjadi contoh dan teladan yang baik kepada masyarakat dunia. Ditambah media massa Barat yang memberikan wajah buruk tentang Islam; disokong pula oleh tindakan umat Islam sendiri.

Lihat Iran yang menzalimi rakyatnya, Pakistan yang porak peranda dan menindas wanita dan Dunia Arab yang sentiasa korupsi dan menumpah darah antara satu sama lain. Kelompok-kelompok kononnya jihad yang mengebom di sana-sini. Mereka semua itu telah menggunakan lencana ‘Islam’, jenama ‘Islam’, lambang ‘Islam’ sehingga Islam yang hakiki menjadi begitu suram dan kabur. Kesemua itu adalah gunung dan bukit yang menghalang cahaya keindahan Islam yang hakiki dari menembusi jiwa kebanyakan manusia hari ini. Maka, bukanlah satu keadilan jika Allah menghukum mereka di akhirat dalam keadaan demikian. Allah berfirman:

“Tidaklah tuhanmu itu zalim terhadap hambaNya” (Fussilat: 46).

Namun tidak dinafikan ada yang telah sampai penerangan yang jelas melalui jalan yang Allah kehendaki. Cuma, bukan semua berpeluang. Mungkin kita kata: mereka boleh cari Islam yang sebenar dalam internet. Malangnya, maklumat dalam internet juga bercampur baur antara yang benar dan yang palsu, antara yang indah dan buruk. Entah berapa banyak puak dan aliran dalam masyarakat muslim. Jika orang yang lahir dalam masyarakat Islam pun keliru, apatahlagi yang baru hendak mencari.

Kemudian, bukan semua orang mempunyai kemampuan analisa. Tidak pula semua mempunyai cukup masa. Juga bukan semua yang sedar bahawa mereka tidak berada atas hidayah. Jika pada zaman dahulu, Salman al-Farisi mengembara dari Parsi untuk mencari Nabi dengan penuh dugaan dan derita, tapi berapa orangkah penduduk Parsi yang sanggup sepertinya? Tiada. Parsi hanya menerima Islam selepas kewafatan Nabi s.a.w dengan sampainya tentera Umar bin al-Khattab ke sana. Jika Allah mewajibkan semua orang lakukan seperti Salman, pasti suatu bebanan yang tidak tertanggung oleh manusia.

Bolehkah Selamat?

Hari selesa lepas di Centre for Muslim-Christian Studies, Oxford seperti biasa ada seminar mingguan. Setiap hari, saya berjalan kaki berkilometer untuk menghadiri pelbagai seminar. Saya berjalan ke seminar tersebut sejauh dua kilometer dengan penuh harapan mendapat sesuatu yang menarik. Ini kerana tajuk minggu ini ‘Can Non-Muslims be Saved?’. Pembentangnya; Jon Hover, pensyarah Islamic Studies, University of Nottingham.

Saya fikir beliau akan menyentuh apa yang saya harapkan. Malangnya, beliau membahaskan pemikiran Ibn Qayyim al-Jawziyyah (meninggal 751H) tentang Fana an-Nar (Penamatan Neraka). Memang, dalam beberapa karyanya khususnya Hadi al-Arwah, Ibn al-Qayyim berhujah dengan beberapa alasan yang menarik bahawa nereka itu akhirnya akan tamat. Tiada sebarang hikmat Allah menghukum manusia kuffar dalam neraka selamanya. Idea yang kontraversial itu dipertahankan oleh Ibn Qayyim dengan beberapa hujah; riwayat salaf, tafsiran al-Quran dan atas sifat rahmat Allah yang sentiasa mengatasi murkaNya. Namun, saya rasa Jon Hover gagal membentang secara rapi hujah Ibn Qayyim khususnya berkaitan ayat al-Quran Surah Hud ayat 106-108. Saya tidak berhasrat membahaskan pemikiran Ibn Qayyim itu di sini.

Saya rasa persoalan ‘can non-muslims be saved?’ bukanlah itu jawapannya yang memuaskan. Isu apakah neraka kekal atau akhirnya musnah hanyalah tafsiran dan andaian. Hanya Allah Yang Mengetahui. Apapun, yang ke neraka, tetap ke neraka. Ada perbahasan lain yang lebih menarik oleh Ibn al-Qayyim dan para sarjana Islam yang lain. Lebih sepakat, lebih jelas dalilnya dan lebih menyerlahkan keadilan Allah dan keindahan Islam.

Selamat Dari Azab

Para sarjana bersepakat dengan prinsip yang ditegaskan oleh al-Quran bahawa Allah tidak akan mengazabkan seseorang melainkan setelah diutuskan rasul. Sesiapa yang tidak sampai kepadanya ajaran yang benar dari seorang rasul, tidak ditegakkan hujah yang teguh sehingga tiada alasan untuk ragu dan syak, maka dia tidak akan diazabkan oleh Allah. Ini seperti yang Allah tegaskan: (maksudnya)

“Tiadalah Kami mengazabkan sesiapapun sehingga Kami mengutuskan seorang rasul” (Surah al-Israk: 15).

Inilah yang menyelamatkan bukan muslim yang tidak sampai hujah hidayah kepada mereka. Bahkan inilah juga yang menyelamatkan muslim yang jahil yang tidak disampaikan hujah dalam amalan atau kepercayaan tentang Islam mengenai sesuatu perkara. Al-Sa’di dalam tafsirnya menyebut:

“Allah itu Maha Adil, Dia tidak akan mengazab seseorang melainkan ditegakkan hujah dengan pengutusan rasul tapi dia menolaknya. Adapun sesiapa yang tidak sampai kepadanya hujah Allah, maka sesungguhnya dia tidak diazab”.

Ini dikuatkan lagi dengan firman Allah: (maksudnya)

“Rasul-rasul pembawa khabar gembira dan amaran supaya tiada bagi manusia suatu hujah (alasan untuk berdalih pada hari kiamat) terhadap Allah sesudah mengutuskan rasul-rasul itu. dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana” (al-Nisa: 165).

Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah dalam karyanya Tariq al-Hijratain menyebut:

“Sesungguhnya azab itu layak diterima kerana dua sebab; pertama, tidak mahu mendengar hujah serta enggan menerima dan beramal dengan tuntutannya. Kedua, berkeras setelah ditegakkan hujah dan meninggalkan tanggungjawab berkaitan. Maka jenis yang pertama; kufur berpaling (enggan mendengar) dan yang kedua; kufur keras kepala. Adapun kufur kerana jahil tanpa ditegakkan hujah dan tanpa kemampuan untuk mengenali hujah, jenis inilah yang Allah tidak akan azab sehingga tertegaknya hujah rasul”.

Seterus Ibn Qayyim menyebut lagi:

“Sesungguhnya penegakan hujah itu berbeza dengan berbezanya zaman, tempat dan individu. Mungkin dikira tertegaknya hujah ke atas orang-orang kafir pada suatu zaman, tidak pula pada zaman yang lain. Juga dikira tertegak pada satu tempat atau kawasan, tidak pada tempat atau kawasan yang lain. Demikian untuk seseorang, namun tidak pada individu lain” (m/s 438. Kaherah: Maktabah al-Mutanabi)

Ya, maksudnya cara dan pendekatan penerangan tentang kebenaran Islam itu sehingga dianggap tertegak hujah adalah berbeza mengikut zaman, tempat dan individu. Mereka yang hidup dalam suasana hari ini caranya berbeza dengan zaman dahulu. Zaman kekeliruan tidak sama zaman kejelasan. Demikian latar tempat dan negara. Seseorang yang berada di negara muslim, tidak sama yang berada di negara bukan muslim dan seterusnya. Demikian latar pendidikan dan akal, tidak sama. Maka, apabila hujah tidak memadai untuk mereka, Allah berjanji tidak akan mengazab mereka. Apakah di Barat dan Malaysia juga hujah sudah memadai?

UMMAT TERAKHIR..LINK…

DAN SIKAP YANG KAMI JUGA PERSETUJUI..KENYATAAN ANGGOTA MAJLIS PEGUAM .

SEKIAN..JAZAKALLAH…DENGAN BANTUAN DAN HIDAYAH ALLAH..SEMOGA MANUSIA TERSELAMAT DARIPADA BALA DAN MUSIBAH-NYA…AMIN…

EVERYBODY IS DESERVE TO BE HAPPY

4. SESUNGGUHNYA ALLAH MENGASIHI ORANG-ORANG YANG BERPERANG UNTUK MEMBELA UGAMANYA, DALAM BARISAN YANG TERATUR RAPI, SEOLAH-OLAH MEREKA SEBUAH BANGUNAN YANG TERSUSUN KUKUH.-TERIKAT DENGAN IKATAN SYADAH DAN IMANIAH..

BERDIRI DI ATAS ASAS KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN..KREDIBLITI DAN INTEGRITI SERTA WIBAWA…

EVERYBODY IS DESERVE TO BE HAPPY

MENYUSUN SEMULA ATAU MENGORGANISASI SEMULA PERGERAKAN UMMAT

MEMARTABATKAN DAN MEMODELKAN UMMAT ISLAM SEBAGAI UMMAT TERBAIK..

INTEGRITI DAN KREDIBLITI YANG TERHAKIS…

BUIH-BUIH DI LAUTAN

AHLI SUNNAH WAL JAMAAH….AKIDAH ATAU PERSEPSI..

TEGURAN ABU SYAFIQ

PENDIRIAN PANEL KEBANGSAAN

Kesongsangan gender ..hak asasi

Manusia bebas dan berhak untuk menikmati hidupnya .WALAU APA JUA CARA..

BEBAS UNTUK BERKONGSI MASALAH..

BEBAS UNTUK MERASAI BETAPA DIRINYA ADALAH MANUSIA YANG BERMARUAH DAN HARGA DIRI. MANUSIA YANG DIPANDANG TINGGI OLEH MANUSIA DI SEKELILINGNYA

BEBAS UNTUK BERKONGSI DAN MELUAHKAN PERASAAN..

BEBAS UNTUK MELUAHKAN KEGHAIRAHANNYA DAN KESERONOKAN

BEBAS UNTUK MELONTARKAN PANDANGAN TERHADAP PELBAGAI PERINGKAT

BEBAS UNTUK MENGELUARKAN IDEA DAN PANDANGAN

BEBAS UNTUK BERHUJAH DAN BERDIALOG DALAM PELBAGAI BENTUK DAN KONTEKS..

BEBAS UNTUK MEMBERI NASIHAT DAN TEGURAN YANG MEMBINA.

BEBAS UNTUK BERTINDAK DAN BERAMAL DENGAN SEGALA BENTUK AMALAN SIHAT DAN POSITIF

BEBAS UNTUK MENENTUKAN JALAN HIDUP DAN PRINSIPNYA SENDIRI..

MANUSIA BERHAK UNTUK DIPERINGATKAN ..

MANUSIA BERHAK UNTUK DIFAHAMKAN TENTANG SESUATU URUSAN

MANUSIA BERHAK UNTUK MENGETAHUI SEGALA SESUATU URUSAN

MANUSIA BERHAK UNTUK MENGETAHUI APAKAH ITU KEBENARAN

MANUSIA BERHAK UNTUK MENDAPATKAN JALAN KELUAR BAGI SETIAP PERMASALAHAN YANG MELANDA HIDUPNYA..

MANUSIA BERHAK UNTUK MENETAPKAN MATLAMAT HIDUPNYA..

BAGI MANUSIA AWAM..

PEMIKIRAN MUDAH. DAN ASAS..

HIDUP JANGAN MENYUSAHKAN ORANG LAIN….JANGAN MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI..JANGAN SIBUK JAGA TEPI KAIN ORANG LAIN..

ATAS ASAS APAKAH PRINSIP INI MENJADI PEGANGAN BAGI KEBANYAKAN ORANG…

INI ASASNYA….

EVERYBODY IS DESERVE TO BE HAPPY..

EVERYBODY IS HAVE THEIR OWN RIGHT TO GET A BETTER LIFE..

LIFE IS EVERYTHING…

LIFE IS JUST SHORT..JUST GET ENJOY..GET FUN

DO YOUR BEST..

BE THE BEST AND BEAT THE REST..

ENJOY RESPONSIBLE…. MOTO CARLSBERG..

MAAF ..MOTO INI TERPAKAI KEPADA PARA PEMENTING DIRI SENDIRI…

SIKAP KETARA MEREKA….

DUNIA INI MILIK KITA…

X PERLU PEDULIKAN APA ITU GLOBALISASI..KRISIS KEWANGAN…KRISIS PALESTIN..KRISIS DI SOMALIA..

SOMALILAND..

BENUA AMERIKA..

APA YANG KITA PERLU HANYALAH..MENIKMATI SEINDAH-INDAHNYA KEHIDUPAN INI..JANGAN MENYUSAHKAN DIRI KITA DENGAN MEMIKIRKAN MASALAH ORANG LAIN..

KESAN MASYARAKAT YANG HIDUP DI DALAM KELOMPOK..

KOMUNITI GATED SOCIETY….KOMUNITI BERPAGAR…RUMAHNYA BESAR DAN MEGAH…TIADA MANUSIA DI SEKELILINGNYA..

HAL INI KESAN BERAKIBAT DARIPADA PEMECAHAN SEKTOR DALAM KALANGAN MASYARAKAT..

PUTUS SUDAH SILATURRAHIM IKATAN SYAHADAH..

KEMBALI KEPADA SLOGAN DAN MOTO YANG DINYATAKAN DI ATAS..IA BAGUS PADA SATU SUDUT..

TETAPI PADA SKOP TERTENTU..

IA BERMASALAH PADA KEBANYAKAN SEGMEN SEKTOR SOSIAL MANUSIA..

TABI’E ATAU FITRAH..AN ORIGIN OF HUMANKIND..TRY TO GET BASIC OF HUMAN LIFE PRINCIPE....A VERY BASIC OF THE BASIC…

APA ITU FITRAH..

APA ITU MANUSIA..

KEPADA PIHAK PEGUAM HAK ASASI ..ANDA PATUT BELAJAR SEMULA TENTANG APA ITU MANUSIA..

BENTUK ASAS MANUSIA..

MANUSIA TERPISAH KEPADA 2 DIMENSI (TERPAKSA GUNA PERKATAAN INI).

DIMENSI JASAD ATAU MATERIAL

MELIBATKAN KEPERLUAN + KEHENDAK + TUJUAN + TUGAS

BERKAITAN PADA SETIAP POSISI ANGGOTA TUBUH MANUSIA

DIMENSI ROH (SPIRITUAL)

TENTANG SELF PURPOSE

SELF ESTEEM

SELF CONFIDENT

SELF MOBILIZING

SELF CONTROL

SELF ORGANIZING

STRUTKTUR BAGI SETIAP PERSOALAN BAGI SELF –SELF YANG DISEBUTKAN ITU BERKAITAN DENGAN PERSOALAN ASAS YANG PASTI AKAN DITANYAKAN OLEH SETIAP MANUSIA..

TENTANG MAKNA HIDUP

TENTANG KEPADA MESTI ADA TUHAN

KENAPA AKU BERADA DI BUMI

KENAPA AKU MESTI TAHU

KENAPA AKU MESTI FAHAM

KENAPA AKU MESTI INGAT

KENAPA AKU MESTI PERCAYA

KENAPA AKU MESTI YAKIN

KENAPA AKU MESTI SEDAR

KENAPA MESTI KENAL

KENAPA MESTI TAHU KEBENARAN

APA ITU KEBENARAN

ALL THOSE QUESTION ARE PERFECTION TO THAT CODE

IT’S JUST MATCH COMPLETELY

SOALAN ITU ADALAH KOD ASAS BAGI SETIAP PERSOALAN ASAS BAGI SETIAP MANUSIA..

SOALAN ITU ADALAH KOD ASAS

DAN PERSOALAN BERAKIBAT DARIPADA ..

ADANYA PERJANJIAN TELAH TERMETERAI DI ALAM ROH PADA SUATU KETIKA DAHULU..

DAN PERJANJIAN BUKAN HANYA DITANDANDATANGANI PADA SATU PERJANJIAN TETAPI MELIBATKAN

6666 PERNYATAAN AKU JANJI TELAH SIAP BERTANDATANGAN PADA KETIKA KITA SEMUA BERADA DI ALAM ROH..SAMA ADA ANDA CINA ATAU MELAYU..KOMUNIS ATAU PENGGANAS..

PERJANJIAN ITU BAHKAN LEBIH PANJANG DARIPADA PERJANJIAN ATAU KONTRAK YANG KITA TANDATANGANI SEBELUM MEMBELI RUMAH DAN MEMBUAT SEBARANG PINJAMAN…

TERLALU BANYAK PERSAKSIAN KITA TERHADAP ALLAH RUPA-RUPANYA..

KAMI MENGHANTAR CADANGAN AGAR MUFTI MENGHADIRI FORUM MERDEKA SEKSUALITI BAGI MEMPERBETULKAN AKIDAH MEREKA SELURUHNYA..TIDAK SURUH MEMAKSA TETAPI SEKADAR PEMBERITAHUAN DAN PERINGATAN…

MEREKA BERHAK UNTUK DIPERINGATKAN TENTANG PERJANJIAN DAN KONTRAK BERKENAAN

SEKADAR MENYEBUT BAHAWA

MEREKA TELAH TERBABAS KE LUAR BATAS KEMANUSIAAN..TUNTUTAN MEREKA HANYA MENYEBABKAN KONFLIK KESEIMBANGAN SOSIAL YANG SEMAKIN PARAH BAHKAN MUNGKIN AKAN MENYEBABKAN KRISIS KEKELIRUAN IBU BAPA-PARENTS IDENTIFYING….

ANAK-ANAK AKAN KELIRU..

MENGAPA IBU AKU BERBULU DADA..

KENAPA DIA BERMISAI..KENAPA DIA TIDAK SEPERTI IBU –IBU YANG LAIN..

KENAPA KAKINYA LEBIH GAGAH DAN PEJAL BERBANDING MARK HENRY..

SIAPAKAH IBU AKU SEBENARNYA??

AKHIRNYA ANAK YANG LAHIR DARIPADA KELOMPOK INI HANYA SEMAKIN BINGUNG DAN KELIRU..

MENAMBAHKAN LAGI PERMASALAHAN DI SEKITAR..

..

MEMODELKAN JATI DIRI MUSLIM..

MAMPUKAH KITA MEMPERKENALKAN DIRI KITA SEBAGAI MUSLIM DI PERINGKAT ANTARABANGSA..

SAYA MUSLIM..

BAGAIMANAKAH MAMPU KITA UNTUK MEMPERTONJOLKAN DIRI KITA SELAKU MUSLIM DAN MUKMIN…DI PENTAS GLOBAL..

PASTINYA DENGAN AKHLAK..

JIKA MANA DIPECAHKAN..AKHLAK INI AKAN MERANGKUMI..

CARA FIKIR..CARA MENILAI…CARA MENGKAJI CARA MEMBUAT PERTIMBANGAN CARA MEMBUAT MEMBUAT KEPUTUSAN.-KONTEKS PEMIKIRAN..

DALAM SUDUT LUAR..

PERSONALITI..IMEJ KETRAMPILAN..JATI DIRI..KREDIBLIIT..INTEGRITI..PERWATAKAN…

DENGAN BANGGANYA ..SUATU UNGKAPAN TERKELUAR…

BEGINILAH SEORANG MUSLIM ITU BERPENDIRIAN..

SAYA SEORANG MUSLIM..

ENCIK.. SAYA ORANG ISLAM. INILAH TUGAS SAYA..MEMAKMURKAN DUNIA..

MAMPUKAH UMMAT ISLAM MEMPERTONTONKAN KEHEBATAN ISLAM PADA DIRINYA..

MAMPUKAH UMMAT ISLAM MEMPERLIHATKAN KEINDAHAN SYARIAT ISLAM ITU PADA PERLAKSANAANNYA..

MAMPUKAH UMMAT ISLAM ITU UNTUK MENTERJEMAHKAN BETAPA INDAHNYA ISLAM ITU..

BAGAIMANA MAMPUKAH UMMAT ISLAM MENGADAPTASIKAN KEHEBATAN ISLAM PADA KACA MATA BUKAN ISLAM YANG ADA DI SEKITARNYA..

SAUDARA CAT STEVEN PERNAH MENGUNGKAPKAN..

AKU KENAL ISLAM BUKAN KERANA UMMATNYA..TETAPI KERANA KEBENARANNYA…

….

JUSTERU DALAM MENAPAKI KE ARAH LANGKAH DIMENSI IMPIAN ITU YANG TIDAK JAUH DAN TIDAK JUGA DEKAT PASTINYA..

MASALAH PERPECAHAN DALAM KALANGAN UMMAT MASIH LAGI BERLEGAR…SELAGI UMMAT-UMMAT BUIH INI TIDAK TEGUH BERSATU DI ATAS TALI ALLAH ..TALI UKHUWAH ISLAMIAH..BUKAN TALI KEKELURGAAN DAN KEBANGSAAN…TALI KEBANGGAAN DI ATAS PANGKAT DAN KERJAYA..

BEERTI SELAGI ITULAH IZZATUL ISLAM ITU TIDAK AKAN BERJAYA DIIMITASIKAN KEPADA MASYRAKAT SETEMPAT AMNYA DAN MASYARAKAT GLOBAL KHUSUSNYA..

HAL INI SANGAT WAJAR,PATUT,PERLU BAHKAN WAJIB DIAMBIL KIRA…

KHAS TEGURAN BUAT ABU SYAFIQ…

ISU GOLONGAN AKU INI SALAF…AKU INI AHLI SUNNAH WAL JAMAAH..AKU ADALAH GOLONGAN YANG TERJAMIN DALAM KALANGAN AHLI SYURGA..

NAMA KUMPULAN,IDEA KAMI ,ILMU DAN PEMIKIRAN KAMI BERADA DI DALAM KALANGAN 4 SAHABAT YANG DIJAMIN SYURGA…

ADAKAH BAGINDA NABI MUHAMMAD S.A.W PERNAH BANGKIT DARIPADA KUBUR BAGINDA LALU MENYERAHKAN SATU STATUS AKREDITASI DAN PENGESAHAN DI ATAS BENARNYA KELOMPOK SAUDARA..

SIJIL PENGESAHAN STANDARD ISO 90001

ADAKAH ANDA SEMUA MEMPUNYAI SURAT ATAU DOKUMEN RASMI YANG MENYATAKAN BAHAWA ANDA SEMUA ADALAH KALANGAN YANG TERJAMIN BERADA DALAM SYURGA FIRDAUS..

MAAF..

KAMI INGIN MEMBERI INGATAN KHUSUS..

TAHUKAH ANDA SEMUA..

SEANDAINYA JIKA DITANYAKAN KEPADA 10 SAHABAT YANG DIJAMIN SYURGA OLEH BAGINDA NABI MUHAMMAD S.A.W…

ADAKAH KALIAN SEMUA TAHU BAHAWA KALIAN ADALAH SAHABAT YANG DIJAMIN SYURGA…

CUBA TEKA..APAKAH JAWAPAN MEREKA..

KAMI BERTARUH DENGAN MENGATAKAN….

MEREKA SENDIRI TIDAK PASTI DAN RAGU-RAGU DENGAN STATUS MEREKA SEBAGAI AHLI SYURGA YANG DIJAMIN BAHKAN MEREKA MUNGKIN TIDAK MENGETAHU BERKENAAN TENTANG HAL ITU..

KENAPA KAMI BERHUJAH BEGITU..

ASAS KAMI..

BAGI MENGELAKKAN DIRI MEREKA BERADA DI ZON SELESA..

MENGELAKKAN ADANYA DALAM HATI MEREKA PERASAAN MEREKA LEBIH BAIK DAN LEBIH TINGGI MARTABATNYA..

LEBIH MULIA DARIPADA ORANG DI SEKELILNG..

LEBIH BERHAK DALAM MENENTUKAN SEBARANG PERJALANAN DAN URUSAN MASLAHAH UMMAT DI SEKITAR..

DAN LEBIH BESAR..

TIMBULNYA RASA EGO..SOMBONG.BONGKAK..TAKBUR..RIAK ..UJUB.. DAN SEBAGAINYA..

PERASAAN YANG MANA DIHARAMKAN BAGI SETIAP AHLI SYURGA….

INI ASAS DAN PENDIRIAN KAMI…

DAN HAL INI JUGALAH YANG TELAH MENGULITI PEMIKIRAN SAUDARA DR.ASRI..INSAN DAN HAMBA ALLAH YANG MENCARI RENTAK BAGI MENGEMBALIKAN SINAR KEINDAHAN ISLAM PADA DIRINYA..SEHABIS DAYA BELIAU CUBA UNTUK MENTERJEMAHKAN SIKAP DAN AKHLAK SELAKU INDIVIDU MUSLIM..

BELIAU SANGAT BERPEGANG BETAPA ISLAM ADALAH KEHORMATAN KASIH SAYANG..PENUH DENGAN RAHMAT DAN KECINTAAN SESAMA MANUSIA..

ISLAM YANG MEMAYUNGI MANUSIA..

ISLAM ADALAH KEDAMAIAN..

ISLAM ADALAH KASIH SAYANG..

ISLAM ADALAH KEHORMATAN..

ISLAM SEBAGAI ATURAN TERBAIK BAGI SETIAP MANUSIA..

ISLAM SELAKU JAKET KESELAMATAN SAMA ADA DI DUNIA DAN DI AKHIRAT..

ISLAM IS TOTALLY GREAT IN EVERY SEGMENT OF HUMAN SOSIAL CULTURE..

TETAPI PADA KAMI….

ISLAM ADALAH KECANGGIHAN..

ISLAM ADALAH KEMODENAN..

ISLAM ADALAH TEKNOLOGI..

ISLAM ADALAH PENGKAJIAN..

ISLAM ADALAH MEKANISME ATURAN SPESIFIK DAN TERSUSUN..

ISLAM ADALAH PROTOKOL SUSUNAN PEMIKIRAN YANG SANGAT KOMPLEKS..

ISLAM ITU BIJAKSANA DAN INTENSIF..

ISLAM ITU INTEGRITI DAN ACCOUNTABILITY..

ISLAM ITU HARMONI DAN KEAMANAN..

ISLAM ITU HAK DAN KEADILAN…

ISLAM ADALAH KESEIMBANGAN DUNIA DAN AKHIRAT..

ISLAM ADALAH ATURAN MEKANISME SISTEM BERKEHIDUPAN YANG PALING EFFEKTIF..

JUSTERU BAGI SESIAPA YANG MASIH MAHU BERTELAGAH TENTANG WAHABI ATAU SYIAH..

KAMI FIKIR DENGAN AKIDAH YANG SAHIH…

DENGAN AKIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH..

DALAM HADITH YANG SANGAT TERKENAL..UMMAT AKHIR ZAMAN AKAN TERPECAH KEPADA 73 GOLONGAN..YANG TERSELAMAT HANYALAH MEREKA YANG BERPEGANG KEPADA KITABULLAH DAN SUNNAHKU…

DALAM MATAN YANG LAIN..

TERSELAMAT SELAGI BERPEGANG DENGAN KITABULLAH DAN HADITH KU..

ATAU MATAN LAIN..

TERSELAMAT IAITU AHLI SUNNAH WAL JAMAAH..

SIAPAKAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH ITU….

KAMI TERPAKSA MENUKAR KONTEKS HADITH ITU..

JIKA 73 KELOMPOK ITU MASING-MASING MERASA BANGGA DENGAN IDEA,ILMU DAN PEMIKIRAN MEREKA MAKA..

KAMI FIKIR..

LEBIH BAIK DIJADIKAN 73 PECAHAN KEPADA

SATU BANGUNAN YANG MENYELAMATKAN ANDA SEMUA DI DUNIA DAN AKHIRAT..

BERADA DI DALAM SATU BAHTERA YANG MENYELAMATKAN ANDA DARIPADA BAH DAN BALA..

HADITH ITU TIDAK MELETAKKAN PENEGASAN BETAPA HANYA TERSELAMAT ADALAH SATU GOLONGAN SAHAJA..

TETAPI MELETAKKAN ASAS BERLAKU 73 PECAHAN SEHINGGAKAN BERLAKU KERETAKAN DAN PERGESERAN LANTAS HILANG KEGERUNAN MUSUH TERHADAP UMMAT ISLAM..

KERANA

.

ALLAH TELAH MENCABUT RASA TAKUT MUSUH TERHADAP UMMATKU…

KERANA DI HATI MEREKA ..

ADANYA VIRUS HIDS ..

SALAH ..

VIRUS SIPHILIS..

SALAH..

..

TETAPI NAMANYA..

VIRUS..AL-WAHN..

CINTA DUNIA DAN TAKUT MATI…

JIKA MENGGUNAKAN HUJAH ..

AKHIRNYA MUSLIM ITU PASTI AKAN BERADA DI SYURGA KELAK..

SETELAH DI SEKSA DI NERAKA..

MAAF..

KAMI TELAH MENJELASKAN..SEGALA SIFAT YANG ADA DI DIMENSI AKHIRAT BERSIFAT..

INIFINITI…TIADA BATASAN…

KESAKITAN 10000000001000000000000000000X1000000000000000000000000000

KESAKITAN YANG TIDAK BOLEH DIJANGKAKAN..

CUBA GANDAKAN KESAKITAN TANGAN YANG TERTUSUK DURI SELAMA 3 MINIT ..

KEPADA 3 HARI..BAGAIMANA RASANYA..

MAMPUKAH ANDA MENANGGUNG KESAKITAN YANG BERTRILLIONN JAUH LEBIH DAHSYAT DARIPADA ITU…

FIKIR DAHULU SEBELUM MENGATUR LANGKAH…

KAMI ADA SARANAN YANG INGIN DIPANJANGKAN SEMULA ..

SARANAN DR ALI JUMUAH..

MUFTI MESIR..

SATUKAN FATWA SELURUH ULAMA-ULAMA SEDUNIA..KAMI FIKIR MUNGKIN BUKAN BERMAKSUD MENYATUKAN ..TETAPI SERAGAMKAN FATWA ULAMA DI SELURUH DUNIA DALAM PELBAGAI CABANG DAN PEMIKIRAN..

PERLU DITEGASKAN SEMULA TENTANG KEKELIRUAN BERKENAAN ISU SYIAH DAN WAHABI..

KAMI FIKIR IA BUKAN SATU RETORIK..TETAPI JIKA DIAMATI SEMULA…

BERKEMUNGKINAN BESAR KESATUAN FATWA INI AKAN MEMARTABATKAN SEMULA INSTITUSI ULAMA MENGEMBALIKAN INTEGRITI SERTA KREDIBLITI PARA ULAMA DI DUNIA..

BAKAL MENGUBAH LANDSKAP DAN TANGGAPAN PARA PEMIKIR BARAT TERHADAP KELOMPOK YANG DIKATAKAN SELAMA INI LESU DAN TIDAK BERMAYA…

MEREKA INI PATUT DIHIDUPKAN SEMULA…

PATUT DIBERI NYAWA SEMULA..

DIBERI PENJENAMAAN SEMULA..

DAN KAMI MINTA PENDIRIAN DAN SIKAP MENERUSI TULISAN DR ZAHARUDDIN.NET INI PATUT DIJADIKAN SANDARAN OLEH PANEL-PANEL ULAMA ANTARABANGSA..

DAN KAMI SEDAR TENTANG PENGARUH SERTA SIGNIFIKAN KENYATAAN YANG DIBUAT OLEH SALAH SEORANG INDIVIDU YANG JUGA BERPERANAN SELAKU ANGGOTA PANEL SYARIAH ANTARABANGSA..

MENGEMBALIKAN INTEGRITI DAN KEWIBAWAAN MEREKA ..

DENGAN KEMBALI MELETAKKAN SEDIKIT KEYAKINAN DAN KEPERCAYAAN KEPADA TANGGUNGJAWAB SERTA BIDANG TUGAS MEREKA….

BEGITU JUGA TERHADAP INSTITUSI AGAMA SELURUHNYA..

TERMASUK DALAM HAL EHWAL MENJAGA STATUS KEHALALAN KITA SEMUA.

MULA UNTUK SALING MEMPERCAYAI MEREKA INI

YANG JUGA PASTINYA SAUDARA SEIMAN DAN SEAKIDAH DENGAN KITA…

TINDAKAN INI MERUPAKAN LANGKAH AWAL DALAM MELETAKKAN ISLAM SEBAGAI SALAH SATU JAMBATAN DALAM MENGHUBUNGKAN PERADABAN KEMANUSIAAN..

KE ARAH MEMBINA KETAMADUNAN DAN PERADABAN DIALOG ..

ARTIKEL DR ZAHARUDDIN.NET..

SEGELINTIR MASYARAKAT MERASA TIDAK YAKIN TERHADAP KESAHIHAN BEBERAPA BUAH INSTITUSI KEWANGAN ISLAM DISEBABKAN OLEH KREDIBILITI AHLI MAJLIS PENASIHAT SYARIAH DI INSTITUSI KEWANGAN ITU SENDIRI. INI ADALAH KERANA ADA YANG MENDAKWA DISEBABKAN AHLI ILMUWAN SHARIAH ITU MENERIMA ELAUN DARI PIHAK INSTITUSI ITU JUGA, MAKA INI AKAN MENJEJASKAN KEADILAN ULAMA TERSEBUT DALAM MEMBUAT KEPUTUSAN. SUDAH TENTUNYA MEREKA AKAN BERSETUJU DAN MELULUSKAN SEMUA PRODUK INSTITUSI ITU TANPA BANYAK SOAL. DENGAN DEMIKIAN DAPAT MEMANJANGKAN LAGI HAYAT PERKHIDMATANNYA DI INSTITUSI TERBABIT SERTA MENIKMATI ELAUN YANG MEMASUKI POKETNYA SETIAP BULAN.

KITA SEMUA PERLU BERSIKAP ADIL DALAM MENGAMATI ISU INI, SELAIN PERLU DIMENELTINYA DARI PERSPEKTIF HUKUM ISLAM. WALAU MUNGKIN DAKWAAN DI ATAS ADA BERLAKU, WALAU BAGAIMANAPUN, IA BUKANLAH FAKTA UMUM YANG TERPAKAI BUAT SEMUA AHLI SHARIAH DI SETIAP INSTITUSI KEWANGAN ISLAM TEMPATAN DAN ANTARABANGSA. JUSTERU ITU, TINDAKAN MENGHEBAHKANNYA DAN MENJADIKANNYA SEBAGAI SATU KENYATAAN UMUM ADALAH TIDAK MENEPATI HUKUM ISLAM. NABI SAW BERKATA:

كفى بالمرء كذبا أن يحدث بكل ما سمع

Ertinya: “Individu menanggung dosa apabila ia menceritakan semua perkara yang didengari tanpa usul periksa.”(Riwayat Abu Daud, no 4992, hlm 540; Albani: Sohih)

PANDANGAN SUDUT HUKUM?

Maka bagaimanakah ingin dilihat isu ini dari sudut hukum Islam? Saya boleh kongsikan sebagai berikut:-

1) Hukum asal bagi setiap insan adalah tidak bersalah dan tiada tertanggung di atasnya tuduhan selagi belum dibuktikan secara specifik.

  • Hadis Nabi :-

لو يعطى الناس بدعواهم؛ لادعى رجال أموال قوم ودماءهم، ولكن البينة على المدعي، واليمين على من أنكر

Ertinya : Kalaulah diberikan (kebebasan) kepada manusia untuk mendakwa; nescaya akan akan individu yang mendakwa milikya harta satu kaum yang lain dan darah mereka, oleh itu (dalam Islam), Pembuktian menjadi tanggungjawab pertama ke atas pendakwa, dan (apabila telah sabit bukti), sumpah menolak adalah bagi mereka yang mengingkari (bukti tadi). ( Riwayat al-Bukhari & Muslim)

Kaedah fiqh menyebut :

الأصل براءة الذمة

  • Ertinya : Hukum asal bagi individu adalah bebasnya dia dari sebarang kesalahan dan tuduhan. ( Rujuk Al-Ashbah Wa an-Nazair, As-Suyuti)

البينة على المدعي، واليمين على من أنكر

  • Ertinya : Bukti mestilah diberikan oleh yang mendakwa dan hanya selepas itu tertuduh perlu bersumpah (mempertahan diri).

  • Dan satu lagi kaedahnya :

اليقين لا يزول بالشك

Ertinya : Yakin ( iaitu asal semua individu sebagai tidak bersalah), tidak akan dapat dihilangkan oleh bukti-bukti yang bertaraf syak.

  • Juga satu prinsip yang berbunyi

ان الشك يفسر لمصلحة المتهم

Ertinya : Sesungguhnya sebarang keraguan ( tidak kukuh bukti dakwaan), akan ditafsirkan sebagai menyebelahi pihak tertuduh (untuk membuktikannya tidak bersalah)

  • Berkata Az-Zubaydi

قاعدة أصولية مفادها أن الأصل براءة ذمة المكلف عن التكليف المشكوك

Ertinya : Kaedah di atas adalah kaedah usul yang kandungannya menyatakan bahawa asal bagi semua individu yang mukallaf adalah bebas dari dakwaan & tuduhan yang diragukan. (Az-Zubaydi, Taj Al-Urus)

2) Jika terbukti ada seseorang yang melakukan kesalahan sebegitu, Islam tidak membenarkan dipukul rata atau menanggungkan kesalahan seorang ke atas yang lain tanpa bukti. Firman Allah :-

وَلا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلا عَلَيْهَا وَلا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ

Ertinya : Dan tidaklah seorang membuat dosa melainkan kemudaratannya kembali kepada dirinya sendiri; dan seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain. Kemudian kepada Tuhanmulah kamu kembali, dan akan diberitakan-Nya kepadamu apa yang kamu perselisihkan ( Al-An’am : 164 )

Inilah yang dijelaskan oleh Imam Al-Qurtubi, Ibn Kathir dan lainnya ketika menfasirkan ayat ini.

3) Gerakan memburukkan para ilmuwan Islam dan cuba mempasakkan ke dalam hati dan minda orang ramai dengan dakwaan tidak amanah dan ‘mudah dibeli’ ke atas seseorang ilmuwan Islam adalah suatu gerakan halus yang keji dan jahat.

AKHIRNYA, ORANG AWAM (TERMASUK JUGA DALAM KALANGAN AHLI PARTI,PEGAWAI, USTAZ-USTAZ KAKI TANGAN,KERAJAAN,MENTERI,)YANG TIADA ILMU MENJADI RAGU DAN MEMANDANG RENDAH KEPERLUAN ILMUWAN ISLAM DI DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN, LALU MEREKA BAKAL HILANG ARAH, MUDAH DIPERANGKAP OLEH GERAKAN ISLAM LIBERAL, AJARAN SESAT DAN ATHEIS. ATAU PALING KURANG, MASING-MASING MULA SEWENANG-WENANGNYA MERASAKAN DIRI LAYAK UNTUK MENGELUARKAN FATWA SENDIRI TANPA ILMU ALAT YANG MENCUKUPI, LALU SESAT DAN MENYESATKAN.

..INI SENARIO YANG BERLAKU SEMASA DAN REALITI...

4) MAJLIS PENASIHAT SHARIAH BERFUNGSI DALAM KUMPULAN, JUSTERU TIDAK MUDAH UNTUK MENCARI SEKUMPULAN ILMUWAN YANG MENDALAMI ILMU ISLAM DAN HUKUM HAKAM, TETAPI TIBA-TIBA KESEMUANYA BOLEH BERSEPAKAT MEMENTINGKAN WANG DAN MELUPAKAN SEPENUHNYA PERSOALAN HARTA HARAM DAN HUKUMAN BERAT DI AKHIRAT.

5) TIADA SALAHNYA BAGI SESEBUAH INSTITUSI MEMBERIKAN ELAUN KEPADA AHLI MAJLIS SHARIAH, SEBAGAIMANA RAKYAT MEMBERIKAN PEMIMPIN ELAUN UNTUK MEMINPIN, KHALIFAH ABU BAKR JUGA MENDAPAT ELAUN ATAS TUGASNYA SEBAGAI KHALIFAH, BEGITU JUGA GABENOR-GABENOR DILANTIK DI ZAMAN KHULAFA AR-RASYIDIN. LANTARAN ITU, AMAT TIDAK WAJAR SECARA AUTOMATIK MENJADIKAN SEMUA ILMUWAN SHARIAH YANG MENERIMA SEBAGAI TIDAK AMANAH.

SELAIN ITU, PERIHAL ELAUN ATAS TUGASAN SEMAKAN KETELUSAN INI BIASA INI JUGA BERLAKU DI SEMUA SYARIKAT KORPORAT APABILA SETIAP LAPORAN TAHUNAN DAN OPERASI SYARIKAT PERLU DISEMAK DAN DIAUDIT OLEH SEKUMPULAN JURU AUDIT LUAR (AUDITORS) SEPERTI SYARIKAT PRICE WATERHOUSE COOPERS, ERNST AND YOUNG, JABATAN AUDIT NEGARA, KETUA AUDIT NEGARA DAN SEBAGAINYA.

SEMUA PENGAUDIT LUARAN ATAU EXTERNAL AUDITOR INI JUGA MENUNTUT KOS PROFESIONAL DARIPADA SYARIKAT YANG DISEMAKNYA. ADAKAH SECARA PUKUL RATA BOLEH KITA KATAKAN SEMUA MEREKA PASTI MELULUSKAN APA SAHAJA DI DALAM SYARIKAT WALAU PENYELEWENGAN KERANA MEREKA MENEIRMA BAYARAN DARI PIHAK SYARIKAT?.

INI SUATU TUDUHAN YANG TIDAK BERJEJAK DI BUMI NYATA DAN MENAFIKAN KETELUSAN SEMUA PIHAK.

KELAK NANTI AKAN WUJUD PULA DAKWAAN BAHAWA PARA PENSYARAH UNIVERSITI SENGAJA MEMBERI LULUS KEPADA MURIDNYA KERANA MENERIMA GAJI DARI UNIVERSITI DAN UNVERSITI PULA PERLU ‘MENJAGA HATI’ PELAJAR BAGI MEMASTIKAN MEREKA TERUS MEMBAYAR YURAN PELAJAR.

6) PIHAK PENASIHAT SHARIAH TIDAK SEBEBASKAN BOLEH MELULUSKAN SESUATU OEPRASI DAN PRODUK DI INSTITUSI KEWANGAN ISLAM KERANA KEBANYAKAN KEPUTUSAN MEREKA AKAN DIDISKUSIKAN DI KONFEREN TERBUKA YANG DIHADIRI OLEH ILMUWAN LAIN YANG PASTINYA TIDAK MAKAN ELAUN DARI SYARIKAT TERBABIT, MALAH PEMANTAUAN JUGA DILAKUKAN OLEH JABATAN PERBANKAN ISLAM DAN TAKFUL SERTA MAJLIS PENASIHAT SHARIAH KEBANGSAAN. KESEMUA MEREKA TIDAK MENERIMA ELAUN DARI SYARIKAT TERBABIT, JUSTERU TIADA SEBAB MEREKA AKAN BERDIAM DIRI JIKA SEKIRANYA DITEMUI KESILAPAN DAN KELEMAHAN FATWA DIKELUARKAN OLEH PENASIHAT SHARIAH INSTITUSI KEWANGAN ISLAM.

DALAM MASA YANG SAMA, TIDAK DAPAT DINAFIKAN BAHAWA TERDAPAT PIHAK PENGURUSAN MENGHULUR RASUAH KEPADA SYARIKAT AUDIT BAGI MENUTUP SEBELAH MATA ATAS SEGALA KESILAPAN YANG BERLAKU DALAM AKUAN SYARIKATNYA. HAL SEPERTI INI TIDAKLAH HARUS KITA MENUDUH KEPADA ILMUAN SYARIAH SECARA UMUM.

AKHIRNYA

TANGGUNGJAWAB SEMUA ILMUAN SHARIAH ADALAH AMAT BESAR DAN MEREKA BERTANGGUNGJAWAB KEPADA ALLAH SWT. JUSTERU ITU, ADALAH TERBAIK BAGI ORANG AWAM SUPAYA BERSANGKA BAIK TERLEBIH DAHULU KEPADA MEREKA. JANGAN DISEBABKAN SEORANG DUA YANG BERSIKAP DEMIKIAN, KITA MENGANGGAP SEMUANYA SAMA, BOLEH DIBELI DAN MENGGADAIAKN PRINSIP KERANA DUIT. IA SAMA SEKALI TIDAK WAJAR. MALAH DI DALAM PERKEMBANGAN HARI INI, SETAHU SAYA PIHAK INSTITUSI KEWANGAN ISLAM HARI INI SEMAKIN ‘BEREBUT’ MENDAPATKAN ILMUWAN SHARIAH YANG KRITIS DAN HANYA YANG AKAN MELULUSKAN SESUATU DENGAN HUJJAH DAN DALIL DAN BUKAN SEBALIKNYA SEBAGAIMANA YANG DITUDUH OLEH SEBAHAGIAN PENUDUH....

KAMI MENGAMBIL KENYATAAN INI ADALAH PENDIRIAN DAN ASAS PEGANGAN DALAM AMANAH YANG TERTANGGUNG DI BAHU PANEL SYARIAH..

NABI MUHAMMAD SAW TIDAK MENUNTUT KITA BAGI MELIHAT DALAM HATI MANUSIA LAIN, TETAPI HANYA MELIHAT KEPADA ZAHIRNYA. NABI SAW BERKATA:

ERTINYA: SESUNGGUHNYA AKU HANYA MANUSIA, DAN KAMU SENTIASA MEMBAWA KES PERTIKAIAN UNTUK DISELESAIKAN OLEHKU, DAN MUNGKIN SEBAHAGIAN KAMI LEBIH CEKAP BERHUJAH DARIPADA SEBAHAGIAN LAINNYA, MAKA AKU MEMUTUSKAN HUKUMAN BERDASARKAN APA YANG KUDENGARI SAHAJA. BARANGSIAPA YANG AKU JATUHI HUKUMAN DAN HUKUMAN ITU MENGAMBIL HAK YANG LAIN (AKIBAT KURANG CEKAP PIHAK YANG BENAR DALAM BERHUJAH), MAKA JANGANLAH KAMU MENGAMBILNYA, SESUNGGUHNYA IA BAKAL MENJADI SEPOTONG API NERAKA.” (DIREKODKAN OLEH TIRMIDZI, NO 1339; DAN LAIN-LAIN; RUJUK NAYLUL AWTAR, 8/632, NO 3920; ALBANI: SOHIH)

DARI ITU, RASULULLAH TIDAK MENGARAHKAN KITA UNTUK CUBA BERANDAIAN TERHADAP KETIDAKIKHLASAN SESEORANG DAN WEWENANGNYA MENUDUH ILMUWAN SHARIAH DIBELI DAN SEOLAH DENGAN MUDAH BOLEH DISUAP MULUT UNTUK SENTIASA BERSETUJU DAN MENANGGUK, SEBARANG TUDUHAN SEDEMIKIAN ADALAH DARI BENTUK KEZALIMAN DAN PASTINYA AKAN DIPERHITUNGKAN DI KAHIRAT KELAK DARI MEREKA YANG TERTUDUH SECARA ZALIM. WALLAHU’ALAM.

Sekian

BOLEHKAH BUKAN MUSLIM SELAMAT DARI NERAKA?

Soalan ini mungkin mengejutkan. Sebab, secara umumnya ramai muslim menganggap setiap yang bukan muslim pasti akan diazab dalam neraka. Tanpa mengambil kira keadaan mereka.

Apabila saya merenung sikap baik ramai individu bukan muslim di Oxford ini dan di tempat lain juga, ia mengingatkan saya kepada Prof DiRaja Engku Aziz. Semasa saya masih Mufti Perlis, beliau pernah datang ke pejabat saya secara bersendirian. Beliau ingin berbicara dengan saya secara tertutup. Ada beberapa soalan yang beliau kemukakan, antaranya: apakah orang bukan muslim yang berakhlak baik itu tetap memasuki neraka? Saya telah jawab serba sederhana untuk beliau ketika itu.


Berbudi Baik

Soalan itu kembali bermain di fikiran saya apabila melihat ramai orang bukan muslim di Barat ini yang jauh lebih berdisiplin dalam hubungan mereka sesama manusia dibandingkan sesetengah orang muslim sendiri. Ya, bukan semua, tetapi ramai. Ya, sejarah orang Barat juga penuh dengan tompokan hitam; pembunuhan, penyeksaan dan pelbagai lagi. Hari ini pun, banyak negara yang mereka ganggu.

Itu cerita politik dan cerita agama yang dipolitikkan. Bukan semestinya sama cerita orang politik dengan cerita orang awam. Hakikatnya, dalam kehidupan peribadi, ramai mereka menepati janji, jujur dalam pekerjaan, ada nilai simpati yang tinggi terhadap manusia, haiwan dan alam. Banyak usaha menderma di sana sini untuk kefakiran dan malapetaka. Ada pula yang enggan memakan daging kerana simpati kepada binatang. Pelbagai lagi asas kemanusiaan dan nilai murni dalam hidup mereka. Di samping tidak dinafikan, sebagai manusia ada juga perkara negatif lain.

Saya ada seorang kawan baik daripada Austria, beliau seorang vegetarian. Dia juga enggan makan produk Nestle dan Coca-cola. Saya bertanya: “Stefanie! Apakah kerana itu satu pegangan agama? Jawabnya: “Tidak, hanya saya simpati kepada haiwan dan saya benci kepada kedua syarikat itu kerana mereka menindas orang miskin. Saya akan terus pulau mereka selagi saya hidup”. Saya diam, saya rasa kita orang muslim pun sukar hendak memulau kedua syarikat itu sekalipun isu Palestin dibangkit mengenai syarikat-syarikat tersebut. Stefanie masih muda, saya tidak tahu sehingga bila beliau boleh bertahan dengan pendiriannya.


Muslim berdakwah di tengah Bandar Oxford. Nasib baik masyarakat mereka tidak membantah orang lain berdakwah dalam negara mereka.

Halangan Hidayah

Bukan sedikit mereka yang seperti beliau. Jiwa mereka baik, perasaan mereka luhur. Malangnya, cahaya hidayah yang sebenar tidak sampai kepada mereka. Bagaimana hendak sampai dengan mudah, banyak hadangan yang mendindingi cahaya yang hakiki itu untuk sampai. Kemunduran negara umat Islam yang sentiasa porak-peranda, kelam-kabut, merusuh dan bergolak. Sikap buruk sesetengah orang muslim yang mendominasi keadaan lalu gagal menjadi contoh dan teladan yang baik kepada masyarakat dunia. Ditambah media massa Barat yang memberikan wajah buruk tentang Islam; disokong pula oleh tindakan umat Islam sendiri.

Lihat Iran yang menzalimi rakyatnya, Pakistan yang porak peranda dan menindas wanita dan Dunia Arab yang sentiasa korupsi dan menumpah darah antara satu sama lain. Kelompok-kelompok kononnya jihad yang mengebom di sana-sini. Mereka semua itu telah menggunakan lencana ‘Islam’, jenama ‘Islam’, lambang ‘Islam’ sehingga Islam yang hakiki menjadi begitu suram dan kabur. Kesemua itu adalah gunung dan bukit yang menghalang cahaya keindahan Islam yang hakiki dari menembusi jiwa kebanyakan manusia hari ini. Maka, bukanlah satu keadilan jika Allah menghukum mereka di akhirat dalam keadaan demikian. Allah berfirman:

“Tidaklah tuhanmu itu zalim terhadap hambaNya” (Fussilat: 46).

Namun tidak dinafikan ada yang telah sampai penerangan yang jelas melalui jalan yang Allah kehendaki. Cuma, bukan semua berpeluang. Mungkin kita kata: mereka boleh cari Islam yang sebenar dalam internet. Malangnya, maklumat dalam internet juga bercampur baur antara yang benar dan yang palsu, antara yang indah dan buruk. Entah berapa banyak puak dan aliran dalam masyarakat muslim. Jika orang yang lahir dalam masyarakat Islam pun keliru, apatahlagi yang baru hendak mencari.

Kemudian, bukan semua orang mempunyai kemampuan analisa. Tidak pula semua mempunyai cukup masa. Juga bukan semua yang sedar bahawa mereka tidak berada atas hidayah. Jika pada zaman dahulu, Salman al-Farisi mengembara dari Parsi untuk mencari Nabi dengan penuh dugaan dan derita, tapi berapa orangkah penduduk Parsi yang sanggup sepertinya? Tiada. Parsi hanya menerima Islam selepas kewafatan Nabi s.a.w dengan sampainya tentera Umar bin al-Khattab ke sana. Jika Allah mewajibkan semua orang lakukan seperti Salman, pasti suatu bebanan yang tidak tertanggung oleh manusia.

Bolehkah Selamat?

Hari selesa lepas di Centre for Muslim-Christian Studies, Oxford seperti biasa ada seminar mingguan. Setiap hari, saya berjalan kaki berkilometer untuk menghadiri pelbagai seminar. Saya berjalan ke seminar tersebut sejauh dua kilometer dengan penuh harapan mendapat sesuatu yang menarik. Ini kerana tajuk minggu ini ‘Can Non-Muslims be Saved?’. Pembentangnya; Jon Hover, pensyarah Islamic Studies, University of Nottingham.

Saya fikir beliau akan menyentuh apa yang saya harapkan. Malangnya, beliau membahaskan pemikiran Ibn Qayyim al-Jawziyyah (meninggal 751H) tentang Fana an-Nar (Penamatan Neraka). Memang, dalam beberapa karyanya khususnya Hadi al-Arwah, Ibn al-Qayyim berhujah dengan beberapa alasan yang menarik bahawa nereka itu akhirnya akan tamat. Tiada sebarang hikmat Allah menghukum manusia kuffar dalam neraka selamanya. Idea yang kontraversial itu dipertahankan oleh Ibn Qayyim dengan beberapa hujah; riwayat salaf, tafsiran al-Quran dan atas sifat rahmat Allah yang sentiasa mengatasi murkaNya. Namun, saya rasa Jon Hover gagal membentang secara rapi hujah Ibn Qayyim khususnya berkaitan ayat al-Quran Surah Hud ayat 106-108. Saya tidak berhasrat membahaskan pemikiran Ibn Qayyim itu di sini.

Saya rasa persoalan ‘can non-muslims be saved?’ bukanlah itu jawapannya yang memuaskan. Isu apakah neraka kekal atau akhirnya musnah hanyalah tafsiran dan andaian. Hanya Allah Yang Mengetahui. Apapun, yang ke neraka, tetap ke neraka. Ada perbahasan lain yang lebih menarik oleh Ibn al-Qayyim dan para sarjana Islam yang lain. Lebih sepakat, lebih jelas dalilnya dan lebih menyerlahkan keadilan Allah dan keindahan Islam.

Selamat Dari Azab

Para sarjana bersepakat dengan prinsip yang ditegaskan oleh al-Quran bahawa Allah tidak akan mengazabkan seseorang melainkan setelah diutuskan rasul. Sesiapa yang tidak sampai kepadanya ajaran yang benar dari seorang rasul, tidak ditegakkan hujah yang teguh sehingga tiada alasan untuk ragu dan syak, maka dia tidak akan diazabkan oleh Allah. Ini seperti yang Allah tegaskan: (maksudnya)

“Tiadalah Kami mengazabkan sesiapapun sehingga Kami mengutuskan seorang rasul” (Surah al-Israk: 15).

Inilah yang menyelamatkan bukan muslim yang tidak sampai hujah hidayah kepada mereka. Bahkan inilah juga yang menyelamatkan muslim yang jahil yang tidak disampaikan hujah dalam amalan atau kepercayaan tentang Islam mengenai sesuatu perkara. Al-Sa’di dalam tafsirnya menyebut:

“Allah itu Maha Adil, Dia tidak akan mengazab seseorang melainkan ditegakkan hujah dengan pengutusan rasul tapi dia menolaknya. Adapun sesiapa yang tidak sampai kepadanya hujah Allah, maka sesungguhnya dia tidak diazab”.

Ini dikuatkan lagi dengan firman Allah: (maksudnya)

“Rasul-rasul pembawa khabar gembira dan amaran supaya tiada bagi manusia suatu hujah (alasan untuk berdalih pada hari kiamat) terhadap Allah sesudah mengutuskan rasul-rasul itu. dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana” (al-Nisa: 165).

Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah dalam karyanya Tariq al-Hijratain menyebut:

“Sesungguhnya azab itu layak diterima kerana dua sebab; pertama, tidak mahu mendengar hujah serta enggan menerima dan beramal dengan tuntutannya. Kedua, berkeras setelah ditegakkan hujah dan meninggalkan tanggungjawab berkaitan. Maka jenis yang pertama; kufur berpaling (enggan mendengar) dan yang kedua; kufur keras kepala. Adapun kufur kerana jahil tanpa ditegakkan hujah dan tanpa kemampuan untuk mengenali hujah, jenis inilah yang Allah tidak akan azab sehingga tertegaknya hujah rasul”.

Seterus Ibn Qayyim menyebut lagi:

“Sesungguhnya penegakan hujah itu berbeza dengan berbezanya zaman, tempat dan individu. Mungkin dikira tertegaknya hujah ke atas orang-orang kafir pada suatu zaman, tidak pula pada zaman yang lain. Juga dikira tertegak pada satu tempat atau kawasan, tidak pada tempat atau kawasan yang lain. Demikian untuk seseorang, namun tidak pada individu lain” (m/s 438. Kaherah: Maktabah al-Mutanabi)

Ya, maksudnya cara dan pendekatan penerangan tentang kebenaran Islam itu sehingga dianggap tertegak hujah adalah berbeza mengikut zaman, tempat dan individu. Mereka yang hidup dalam suasana hari ini caranya berbeza dengan zaman dahulu. Zaman kekeliruan tidak sama zaman kejelasan. Demikian latar tempat dan negara. Seseorang yang berada di negara muslim, tidak sama yang berada di negara bukan muslim dan seterusnya. Demikian latar pendidikan dan akal, tidak sama. Maka, apabila hujah tidak memadai untuk mereka, Allah berjanji tidak akan mengazab mereka. Apakah di Barat dan Malaysia juga hujah sudah memadai?

UMMAT TERAKHIR..LINK…

DAN SIKAP YANG KAMI JUGA PERSETUJUI..KENYATAAN ANGGOTA MAJLIS PEGUAM .

SEKIAN..JAZAKALLAH…DENGAN BANTUAN DAN HIDAYAH ALLAH..SEMOGA MANUSIA TERSELAMAT DARIPADA BALA DAN MUSIBAH-NYA…AMIN…


Followers