Sinar Kebangkitan Ummat ke-Dua

masa itu kian hampir,kebangkitan kini mula menjenguk tabir TAKDIR YANG TELAH DITETAPKAN

MASA UNTUK MEMPERBAHARUI /TAJDID AGAMA ITU AKAN BERJALAN

SALAH........................

BUKAN AGAMA YANG PERLU TETAPI

MANUSIALAH YANG PERLU DIPERBAHARUI


REVOLUSI SPIRITUAL AKAN TERCETUS
SATU FENOMENA BARU AKAN MUNCUL
TIBAKANLAH SAAT ITU YANG KIAN HAMPIR

DENGAN LAFAZ BISMILAHIRRAHMINIRRAHIM...KAMI INGIN LAUNGKAN

SELAMAT DATANG KE

" ERA REVOLUSI SPIRITUAL MANUSIA "

Sabtu, 14 Mac 2009

Pemuda Bergunalah!


Dalam setiap peradaban dan tamadun didunia ini tidak dapat tidak terpaksa diakui bahawa ada satu golongan yang tidak kurang peri penting peranan mereka dalam menyumbang kepada pembangunan tamadun tersebut, sebutlah apa saja zaman tamadun maka generasi ini, golongan inilah yang menjadi nadi dan tulang belakangnya, tanpa keterlibatan generasi ini maka lumpuhlah seluruh organisasi ketamadunan tersebut, generasi ini iaitulah generasi pemuda. Generasi pemudalah yang hakikatnya yang menggerakkan sesuatu tamadun tersebut walaupun ia dipimpin oleh generasi tua dalam pada waktu yang sama.

Hal ini tidak terlepas juga dalam ketamadunan islam , jika kita berbicara tentang kemunculan islam, pembangunan islam, dan seterusnya ketamadunan islam maka pastilah terngiang-ngiang di telinga kita nama seperti umar al-khattab, ali k.w, bilal bin rabah, khalid al-walid, salman al-farisi dan nama lainnya, maka semua ini simbol kepada pemuda islam yang muncul pada zaman ketamadunan islam dahulu, hal ini sesuai dengan sabda baginda s.a.w :

Aku pesankan kepada kalian agar memperlakukan kaum muda dengan
baik. Sebab, hati mereka lebih lembut. Ketahuilah, sesungguhnya Allah
mengutusku sebagai saksi, pemberi kabar gembira dan pemberi peringatan.
Ternyata orang-orang mudalah yang menyambutku dan orang-orang tualah yang
menentangku.”

Lalu orang-orang mengatakan masalah ini dalam sebuah syair.

Sesungguhnya ranting-ranting muda

bila kauluruskan dengan Lembut, luruslah ia

Tetapi tidak demikian halnya

bila kayu yang kauluruskan


Sesungguhnya mereka adalah Pemuda-pemuda
yang beriman kepada Rabb mereka dan kami tambahkan kepada mereka petunjuk.
(QS. aI-Kahfi,18:13)


Adalah jelas kepada kita akan hal ini bahawa pemudalah yang berperanan dalam membangunkan sesebuah ummah tersebut, makanya islam juga justeru seharusnya begitu malahan lebih lagi kerana ia membekalkan pemuda-pemuda yang beriman dan yang mempunyai jiwa yang kental kerana akidah yang kukuh kepada Allah s.w.t. Pemuda mempunyai suatu tenaga yang sangat tinggi yang perlu digali untuk pembangunan ummah ini, jadinya sesuatu perlu dilakukan agar mereka lebih berdaya guna untuk ummah ini dan bukannya untuk diri sendiri sahaja. Pemuda yang benar-benar mempunyai akidah yang kukuh, jiwa yang kental, iman yang terjaga sahajalah yang dapat melakukan segala hal yang diimpikan ini, selain dari itu adalah susah walaupun tidak mustahil sama sekali.



PERSEPSI PEMUDA ZAMAN INI.



Jika membandingkan antara tamadun yang terdahulu maka jauhlah sangkaan kita kepada nilai pemuda di zaman kini, baik yang berpelajaran atau sebaliknya, kerana hampir semuanya terlarut dengan kerosakan yang telah me"wabak" (lihat artikel lepas), pemuda yang ada hari ini adalah pemuda yang letih, lesu, songsang, naif, daif, jahil, kosong, lompong dan keliru. Hakikatnya masing - masing antara mereka sedang mencari sesuatu untuk diisi, bukan sahaja mengisi keperluan perut malah lebih dari itu mengisi jiwa mereka yang kekosongan, dan ada pula yang mengisi dengan tuntutan hawa nafsu yang melampau dan natijahnya sebuah peradaban itu juga turut lesu, lemah, longlai dan sakit hingga membawa kepada tenat.

Pemuda hakikatnya harus mengetahui dan mengenalpasti wabak yang sedang melanda mereka sekarang dengan meng"scan" iman mereka dan seterusnya di"heal" dengan amal islami yang sepatutnya dan selengkapnya. Jika sesuatu tidak dilakukan makanya kesan yang sangat besar kepada generasi akan datang yang tidak pernah diimpikan kita kedasyatan kehancurannya, pemuda-pemuda lelaki dan perempuan harus disedarkan akan perkara yang benar dan perkara yang tidak benar yang mereka lakukan, kalau dalam sebuah ungkapan dari seorang ustaz ia menyebut

" kenalkan mereka dengan maksiat "

yang bermaksud supaya setiap pemuda itu kenal akan sesuatu maksiat yang mereka tidak sedari itu adalah maksiat.

Keadaan sudah cukup membimbangkan dan tenat yang mana hal-hal yang melibatkan keruntuhan moral pemuda sedang rakcak berlangsung dan terus berlangsung, pemikiran ananiyyah yang dikenali sebagai sifat keakuan haruslah dibuang sepenuhnya dari kita semua, bagi mereka yang belajar dan akan menamatkan pelajaran dengan segulung sijil pengiktirafan dari manusia, sifat aku akan kerja besar, bergaji besar,berumah besar, berkereta besar dan beristeri besar tanpa memikirkan keadaan ummat dan terus membiarkan ummat berada dalam kehancuran sangatlah dikesalkan dan wajib dibuang jauh-jauh. Selain itu sikap aku "enjoy" sepuas-suasnya dengan duniaku juga perlu dibuang jauh-jauh. Persoalannya sampai bila? ya sampai bila saudara-saudaraku lelaki dan perempuan, adakah tujuan hidup ini untuk semua untuk dihabiskan dengan kepentingan diri sendiri? adakah kita diajar untuk mengabdikan diri kepada dunia ini seluruhnya hingga pengabduan kita kepada allah bagai "hidup segan mati tak mahu" bukanlah islam menyuruh meninggalkan dunia ini dan kemudiannya mengambikan seluruh kepada akhirah , akan tetapi " ambillah seluruh hidup dunia ini untuk dibawa keakhirat kelak " ia ibarat kita membawa perbekalan ke suatu tempat lain, jika kita dari malaysia contohnya dan kita ke amerika , tidakkah ringgit kita tidak laku untuk dinilaikan disana dan dollar juga pilihan kita namun kita perlu ada ringgit yang cukup banyak untuk dolar tersebut, ya! begitulah juga akhirat, ambillah seluruh kekayaan dan apa sahaja yang ada dibumi ini lalu kita berikan seluruhnya kepada islam, kita sumbangkan kepada islam, baik harta, tenaga , buah fikiran malahan jiwa kita kitaberi pada islam, kalau sebuah kata-kata yang sesuai untuk renungan kita ,

" Letakkanlah islam dihatimu dan dunia di tanganmu, kelak jika diminta duniamu rela kau beri dengan mudahnya untuk akhiratmu, dan jika diminta akhiratmu sanggup kau bermatian kerananya"

ya, sudah pasti kita seharusnya kena kembali kepada islam , kita sumbangkan seluruhnya hidup kita ini untuk islam, di mana pun ada yang bermanfaat untuk islam kita pasti akan berada disitu untuk menyumbangnya, malah jiwa kita kita sanggup berikan apabila kita diminta untuknya. Saudaraku, seorang yang bermanfaat adalah seseorang yang dapat memberikan sesuatu untuk keperluan uummatnya , itulah yang dicontohkan oleh para rasul dan sahabat r.a, setiap detik masa mereka memikirkan untuk kepentingan ummat, setiap denyutan nadi mereka adalah untuk ummat, setiap hela hafas mereka untuk ummat, maka seluruh hartanya apatah lagi untuk ummat, kerana bagi mereka kenikmatan sebenar ialah apabila bertemu tuhannya iaitu tuhan yang esa, tuhan yang menjadikan yang hidup dan tuhan yang mematikan yang hidup, tuhan yang maha berkuasa atas segala sesuatu.

Saudaraku, justeru itu kusarankan kembalilah, kembali lah dari duniamu yang dikau fikirkan bermanfaat itu namun hakikatnya mengkhayalkanmu dari jalan tuhanmu, buangkanlah karat-karat jahiliyyahmu, jauhkanlah karat-karat maksiatmu yang hakikat hati kecilmu mengakuinya dan mengiyakannya, saudaraku, bergabunglah dan sertailah siapa sahaja golongan mereka yang bersama-sama untuk menegakkan islam dimuka bumi ini. Saudaraku belum terlambat untukmu menggunakan seluruh kekuatanmu untuk bersatu untuk islam, kerana dikau pemuda, tenagamu masih membenarkanmu, jiwamu masih membara, fikiranmu masih tajam, saudaraku belum terlambat lagi, ayuh gapailah tangan-tangan mereka yang terhampir untuk diselamatkan dari kelelahan dunia ini. BERDAYALAH!




Followers