CAHAYA ALAM..MUHAMMAD S.A.W ...MANUSIA SUPER..
MEMECAH HIOPKRASI
MINDA SEDAR DAN KEBUTAAN MATA HATI.
BERJALAN DI BAWAH CAHAYA..
MERANGKAK DI CELAH KEGELAPAN..
KAMI AGAK TERKESIMA DENGAN PENULISAN DR ZAHARUDDIN.NET PADA ARTIKEL INI.
KAMI BERKENAN UNTUK MEMPERINCIKAN APA YANG CUBA DISAMPAIKAN OLEH BELIAU DAN DI PECAHKAN KOORDINASI PEMAHAMAN BERDASARKAN APA YANG KAMI KETAHUI,FAHAMI,PERCAYAI,YAKINI DAN SEDARI.
SILA BACA TERLEBIH DAHULU..
"Ustaz, apakah hikmah berpuasa, dan bolehkah hikmah dan objektif diketahui?" Tanya seorang pelajar di UK kepada saya ketika minum bersama
"Bukankah hal ibadah tidak boleh diketahui hikmah dan objektifnya?, ye saya faham tentulah objektifnya sebagai ujian ketaatan kepada Allah, tapi apa lagi ye ustaz" tambahnya lagi sebelum saya sempat membuka mulut untuk memberikan jawapan.
Bagus, soalannya menunjukkan tahap ilmunya dan saya faham apakah bentuk jawapan yang diharapkan. Ia boleh dikelaskan soalan tahap intermediate.
Memang benar, berdasarkan kaedah fiqh yang mashyur dan dipersetujui para ulama merumuskan bahawa di dalam urusan ibadah umum dan hukum hakam berkaitan muamalat antara manusia dengan manusia, lebih mudah terlihat hikmah dan objektifnya. Lebih dekat pula dengan rasional aqal manusia. Contohnya, mengapa diharamkan gharar dalam jual beli, judi dan sebagainya, rasional aqal tanpa iman pun sudah boleh memehaminya dengan baik.
Berbeza dengan hal ehwal ibadah khusus seperti solat, puasa, zakat dan haji. Hikmah yang berbentuk fizikal lagi rasional di sebalik setiap perinciannya mungkin sukar difahami, apatah lagi diterima rasional aqal yang tidak dibajai keimanan kepada hal ghaib.
"Ada sesetengah sarjana Islam berusaha memberikan logika dan objektif di sebalik puasa seperti agar dapat merasai keperitan golongan faqir miskin, merehatkan system penghadaman, menambah kesihatan dan macam-macam lagi." ulas saya
Namun semua itu kekal sebagai faedah-faedah tambahan dan sampingan sahaja, kerana itu bukanlah hikmah atau objektif sebenar bagi ibadah puasa.
"sebenarnya jawapannya ada di dalam firman Allah swt sendiri, dan objektif puasa itu dijelas dengan terang melalui nas dan bukan melalui istinbad atau ijtihad para ulama dan sarjana" terang saya sambil melihat tepat di mata saudara yang bertanya tadi.
"apa ye ustaz Allah kata?" sampuk pelajar ini dengan bersungguh.
Cuba lihat firman Allah yang amat popular di musim Ramadhan ini.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Ertinya :
Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa ( Al-Baqarah : 183)
Ada dua perkara yang suka untuk saya terangkan di sini secara ringkas.
OBJEKTIF PUASA & ANTI VIRUS DOSA
Kalimah ‘La'alla' di dalam ayat di atas boleh diterjemah kepada maksud, ‘agar' atau ‘semoga' atau ‘mudah-mudahan'
Kalimah ini menjadi tanda bahawa apa yang selepasnya adalah objektif kepada puasa. Kalimah ini memberi makna, pelaksanaan ibadah puasa mampu membawa seseorang untuk memiliki sifat taqwa, sebuah antivirus kepada segala jenis penyakit hati dan dosa.
Di dalam dunia fizikal dan material. Tanpa anti virus, swine flu, brid flu, Aids dan pelabagai lagi virus boleh menjadi asbab kepada kematian manusia.
Tanpa antivirus taqwa, iman dan islam seseorang juga akan mati, sama ada dia seorang kanak-kanak, remaja, dewasa atau tua.
Tanpa antivirus taqwa, manusia hari ini menjadi kelam kabut serta hina tanpa pedoman, hidup sering berpura-pura.
Anak berpura-pura baik di hadapan ibu ayah,
Murid dan pelajar berpura-pura di hadapan guru dan pensyarahnya,
Ibu ayah berpura-pura baik di hadapan anak dan para ustaz,
Para ustaz dan ustazah berpura-pura baik di hadapan khalayak ramai
Isteri berpura-pura baik di hadapa suami,
Suami berpura baik di hadapan isteri
KENAPA TERJADI SATU FENOMENA YANG DIKATAKAN SEBAGAI BERPURA-PURA.
BERPURA-PURA ADALAH SATU TINDAKAN YANG DIADAPTASI DARIPADA PERBUATAN NIFAK. NIFAK ADALAH GEJALA YANG DIKAITKAN DENGAN TINDAKAN PARA KAUM MUNAFIK YANG SEMEMANGNYA SECARA SEDAR BERKEADAAN SEOLAH-OLAH DALAM GAMBARAN ORANG MUKMIN BAHAWASANYA MEREKA ADALAH ORANG YANG BENAR-BENAR BERIMAN DAN BERAMAL SOLEH. NAMUN DI SISI LUAR PANDANGAN ORANG MUKMIN, MEREKA MERUPAKAN KALANGAN YANG BERBEDA DENGAN APA YANG DIUCAPKAN DENGAN AMALAN MEREKA.
KEIMANAN MEREKA ADALAH DALAM PANDANGAN ORANG BERIMAN..
NAMUN DI SISI ALLAH..
MEREKA INI BERADA DALAM KALANGAN YANG SECARA SEDAR TERHADAP PERBUATAN NIFAK MEREKA ITU MEMPUNYAI NATIJAH YANG BURUK DAN MEMUDARATKAN DIRI MEREKA SAMA ADA DI DUNIA MAHUPUN DI AKHIRAT.
MEREKA GEMAR MENYEMBUNYIKAN KEJAHATAN ..
MENONJOLKAN KEBAIKAN DI DEPAN KHALAYAK RAMAI..
MEREKA BERJANJI DAN DENGAN SEDAR MEMUNGKIRI JANJI MEREKA..
MEREKA SENTIASA BERUSAHA UNTUK MENJARAKKAN SILATURRAHIM..
MEREKA SENTIASA MENJAUHKAN JURANG DIRI MEREKA DENGAN KHALAYAK..
INDIVIDUALISTIK DAN MATERIALISTIK..
BENCI DAN HASAD SENTIASA MEMBAKAR DAN MARA DI DALAM HATI MEREKA...
BENCI DAN HASAD ADALAH BATERI BAGI SETIAP AMALAN BUSUK MEREKA..
BENCI DENGAN KEBAIKAN DAN MANFAAT YANG ADA PADA ORANG LAIN..
HASAD DENGAN KELEBIHAN DAN KEBAHAGIAAN ORANG LAIN...
SEHINGGA MENYEBABKAN MEREKA SANGGUP MELAKUKAN APA SAHAJA DEMI MENGHANCURKAN KEBAHAGIAAN ORANG LAIN..
MENGAPA KAMI MELETAKKAN PERKATAAN SEDAR...
SEDAR BERMAKSUD ...
TAHU DAN FAHAM AKAN SEGALA BENTUK AMALAN DAN KESAN AMALAN YANG DILAKUKAN OLEH MEREKA..NAMUN MEREKA TIDAK MEMPERCAYAI AKAN SYURGA DAN NERAKA..TIDAK BERIMAN DENGAN QADA DAN QADAR ALLAH.TIDAK BERIMAN DENGAN PERINTAH ALLAH..
TIDAK BERIMAN DENGAN KEWUJUDAN RASULULLAH S.A.W...
VIRUS NIFAK BOLEH DIKENALPASTI DENGAN SANGAT NYATA PADA ZAMAN BAGINDA ..
NAMUN PADA ZAMAN KITA. IA MENJADI SANGAT SUKAR..
KAMI AKAN CUBA MEMBANTU SEBOLEH MUNGKIN...
MUNAFIK INI ADALAH KALANGAN YANG MEMENTINGKAN PUBLISITI MURAHAN,KUASA POLITIK DAN PENGARUH...
SANGAT MENJAGA REPUTASI MEREKA PADA PANDANGAN DALAM MASYARAKAT UMUM..
MEREKA SENTIASA INGIN MENJADIKAN DIRI MEREKA SENTIASA HEBAT DALAM KALANGAN ORANG RAMAI DAN JUGA PENGIKUTNYA-PENGIKUTNYA..
MEREKA MEMANDANG TINGGI AMALAN MEREKA DI SISI PARA PENGIKUT(-MAHUPUN DI SISI ORANG YANG HAMPIR DAN MEMPUNYAI IKATAN DENGAN MEREKA SEPERTI IBU BAPA,AHLI KELUARGA,SAHABAT HANDAI ,RAKAN SEKERJA DAN YANG SEANGKATAN DENGANNYA.)
NAMUN MEREKA MENGHANCURKAN AMALAN MEREKA DI SISI ALLAH,..
PADA MEREKA ALLAH HANYALAH SEUMPAMA BERHALA..
TUHAN YANG HANYA BERKUASA PADA BULAN RAMADHAN..PADA MUSIM HAJI..DI DALAM MASJID..DI MAJLIS AKIKAH..DI MEKAH DAN MADINAH...
ALLAH ITU HANYA WUJUD DI SEBAHAGIAN PELUSUK DUNIA..
SELAIN DARI ITU ADALAH KUASA MANUSIA...
SEMOGA KITA TERHINDAR DARI AMALAN BUSUK SEPERTI INI...
SEKADAR PERKONGSIAN ILMU...
Dan berpanjanganlah senarainya. Semua akibat ketiadaan antivirus dosa, iaitu TAQWA.
Kebaikan dan ibadah menjadi bertempat dan bertempoh, tiada istiqamah serta konsisten. Keredhaan dan pujian manusia lain menjadi objektif tertinggi, menyeleweng dari objektif sebenar.
Tatkala itulah hadirnya musim pemulihan, Allah swt sediakan peluang bagi manusia yang sifatnya asyik berdosa dan berpura-pura agar kembali membetulkan punca salah, bajai akar kehidupan dengan iman, sirami ia dengan air TAQWA selaku pencegah kepada kepura-puraan dan kecintaan kepada nikmat sementara dunia serta perbuatan dosa.
ILMU KEBAL, ISTIQAMAH DAN ‘KEKUATAN'
Pernahkah kita menjadi ibu bapa yang buntu serta terfikir, apakah caranya untuk mengajar anak agar tidak menjadi baik hanya dihadapan kita? Ingin kita berikan mereka ilmu kebal iman?
Pernahkah kita inginkan suami atau isteri yang kebal dengan dugaan nafsu, syahwat dan dosa di luar sana.?
Pernahkah kita ingin diri kita, untuk sentiasa mampu menjauhkan diri dari dosa dan maksiat?
Selalukah kita berdoa dan berkata"agar diberi kekuatan oleh Allah untuk terus itu ini..jauhi itu dan ini?
Sedarilah, inilah masa untuk mencipta ilmu kebal, mendapat anti virus dosa dan meraih ‘kekuatan' yang sentiasa kita ungkap-ungkapkan dalam ucapan dan tulisan kita. Jangan terleka dan terlalai!, Musimnya sudah tiba. Bulan Ramadhan dan ibadah puasa inilah jalannya, caranya, kaedahnya dan formulanya.
Taqwa inilah yang diwasiatkan oleh Allah awal-awal lagi kepada Nabi Adam a.s
Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)
ERTI TAQWA
Kalau sudah mengerti, taqwa itulah objektif, apa pula taqwa itu sendiri?
Erti taqwa dari sudut letal adalah takut atau sentiasa jauh dan berhati-hati.
Namun taqwa dalam konteks istilah khas di dalam Islam, tidak hanya terhad kepada makna takut dan menjauh, tetapi ia juga membawa maksud cinta dan mendekat.
Taqwa ini tidak berbentuk fizikal, tiada bentuk hexagon, bujur, bulat atau bersegi, tidak pula bertablet dan berkapsul. Ia adalah satu SIRAMAN KEIMANAN DAN KEYAKINAN bentuk spiritual. Tiada terlihat dek mata, hidu oleh hidung dan terdengar di telinga.
Nabi s.a.w pernah menerangkan bahawa taqwa itu tempatnya di dalam hati. Bukan hati fizikal di dalam jasad, tetapi hati nurani di dalam diri.
Imam Ibn Kathir menerangkan di dalam tafsirnya, bahawa Umar Al-khattab r.a pernah satu ketika di tanya oleh sahabat Ubay bin Ka'ab r.a tentang erti taqwa, lalu dijawabnya:[1]
أما سلكت طريقاً ذا شوك . قال: بلى. قال: فما عملت.
قال: شمرت واجتهدت.
قال: فذلك التقوى،
Ertinya : Pernahkah engkau melalui satu jalan berduri?
Jawab Ubay : pernah
Umar : Bagaimana kamu lakukan?
Ubay : Aku sentiasa bersedia, peka dan berhati-hati dengan penuh usaha agar tidak terpijak duri
Umar : itulah juga sifat taqwa
Tepat sekali, itulah tanda taawa sudah tersemat di dalam diri, kesannya boleh dilihat dari perumpamaan yang diberi oleh Umar tadi. Apabila seseorang mempunyai kekuatan untuk terus berhati-hati dalam setiap tingkah laku, percakapan, tulisan, ibadah, niat, kerjaya, pelaburan, dan semua aspek, agar TIDAK MENCALAR redha dan hukum Allah swt, TIDAK mengundang murka Allah swt, tatkala itu. Antivurs dosa, iaitu TAQWA sedang berfungsi molek di dalam dirinya. Namun, tentulah kepenatan dan perlukan usaha bersungguh untuk tujuan itu?.
Tentu kerana baginda Nabi s.a.w telah menyebut bahawa lalau ke syurga adalah dengan duri-duri, sedangkan lorong ke neraka adalah dengan keseronokan dan syahwat.
Seorang lagi sahabat, iaitu Abu Darda r.a berkata :
تمام التقوى :أن يتقى الله العبد حتى يتقيه من مثقال ذرة، وحتى يترك بعض ما يرى أنه حلال ، خشية أن يكون حرامًا
Ertinya : Kesempurnaan taqwa itu adalah sentiasa seorang hamba itu sentiasa berjaga-jaga dengan Allah ( arahan dan larangannya) walau dalam hal sekecil zarah, sehingga dia akan meninggalkan sesuatu yang halal sekalipun, kerana takut jatuh di dalam yang haram.
Apa yang dikatakan oleh Abu Darda ini BERSUMBERKAN sebuah hadis nabi, yang ertinya :
لا يبلغ العبد أن يكون من المتقين حتى يدع ما لا بأس به حذرًا مما به بأس
"Tidak akan sampai seorang hamba ke darjat orang bertaqwa sehingga dia meninggalkan yang hal kecil yang mungkin tidak mengapa, kerana bimbang jatuh di dalam yang ditegah Allah' ( Riwayat Ahmad dan Al-Bukhari dalam At-tarikh)
Ali Bin Abi Talib merumuskan ciri taqwa itu sebagai :
التقوى هي الخوف من الجليل والإيمان بالتنزيل والرضا بالقليل والاستعداد ليوم الرحيل
Ertinya : Taqwa itu adalah :
a. TAKUT kepada (azab dan murka) Al-Jalil (Allah)
b. YAKIN teguh dengan apa yang diturunkan (seluruh inti Al-Quran)
c. REDHA dengan sedikit (nikmat dunia)
d. SEDIA menghadapi hari pemergian kematian)
Apabila semua yang disebut di atas sudah mampu diwujudkan, hidup akan menjadi lebih indah, tiada kepuraan, tiada banyak dukacita, tiada banyak kesedihan kerana dunia.
Akhirnya, apa yang ingin saya tegaskan melalui tulisan ini, adalah Taqwa itulah objektif dan hikmah kepada puasa. Yang memberi kekuatan fitrah kepada manusia setelah tercemar dimamah virus dan bakteria dosa. Agar kembali kepada fitrah, dengan pasakan kukuh tawa sebagai antivirusnya. Hala tuju hidup menjadi jelas dan terang, redha Allah, kematian yang baik dan nikmat di alam selepasnya menjadi sasaran utama.
"Alhamdulilah ustaz, kali ni saya dah jelas" jawab pelajar tadi sambil mengangguk-angguk kepala dan tersenyum, mindanya mungkin ligat berfikir.
"Alhamdulillah, saya saya juga mampu meraih anti virus itu, bercakap dan menulis memang mudah tapi implementasi fizikal dan mengikhlaskan di dalam hati itu cabaran seterusnya." Balas saya sebagai kesimpulan.
"oh ye, tapi ustaz, macam aman nak dapatkan nye semasa ramadhan ini.?"
Ada lagi soalan bermain di mindanya.
"untuk jawapan itu, pelajarilah dan laksanakan tanggungjawab puasa dengan ilmu bukan dengan ikut-ikut semata-mata"
"perincian puasa dengan ilmu itu bagaimana ya ustaz" soalnya
"itu kena bacalah ye, tak sempat nak diulas di sini, cuba dapatkannya di web (www.zaharuddin.net) saya dan lain-lain sumber" jawapan mudah saya kali ini.
Ramadhan Kareem untuk semua
SEDAR BUKANLAH PERKATAAN YANG KAMI ERTIKAN SEBAGAI REALIZE
TETAPI SEDAR DALAM KONTEKS
CONCIOUS..
THE CONCIUOS MIND..
MINDA SEDAR DAN JUGA MATA HATI YANG TERTUTUP...
SITUASI INI AMAT KOMPLEKS TETAPI KAMI BERUSAHA UNTUK MEMECAHKAN BERDASARKAN APA YANG KAMI FAHAMI DAN KETAHUI..
APAKAH SAMA ORANG YANG MELIHAT DAN ORANG YANG BUTA..
APAKAH SAMA ORANG YANG BERJALAN DI DALAM KEGELAPAN DAN ORANG YANG BERJALAN DI BAWAH CAHAYA..
BAGI MENCAPAI TAHAP KESEDARAN YANG PALING TINGGI SEBAGAI MUKMIN YANG MUTTAQIN, KITA SEHARUSNYA BERADA PADA SATU ARAS TINGKATAN KEPERCAYAAN YANG PALING TINGGI. PERCAYA APA YANG KITA PATUT PERCAYA DAN YAKINI DENGAN INDEKS KEPERCAYAAN YANG PALING TINGGI.
BERDIRI PADA SKALA YANG TERTINGGI.
DALAM RUANG VAKUM YANG WUJUD MELALUI SISTEM KEHIDUPAN YANG MELINGKARI PADA MASA INI,KITA SEPATUTNYA MEMPERAKUI BAHAWA SELURUH DIRI KITA TELAH BERINTERAKSI SECARA LANGSUNG SAMA ADA SECARA LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG. SELURUH DUIT GAJI YANG KITA PEROLEHI,DUIT ZAKAT YANG DIBAYAR,SEMUA CAJ BAYARAN SEWA ,SELURUH ASET YANG KITA MILIKI DI DUNIA INI,BERADA PADA POSISI YANG YANG TELAH BERTINDAK DENGAN DUNIA .
SETIAP DIRI KITA TELAH TERIKAT DENGAN SISTEM YANG MEMBELENGGU DIRI KITA HARI INI.
BEERTI SAMA ADA JIWA
FIZIKAL
MATERIAL..
PEMIKIRAN..
ILMU...
SEGALA-GALANYA TELAH BERTINDAK DENGAN DUNIA SAMA ADA KITA SEDAR DAN TERIMA FAKTA INI WAIMA HAKIKATNYA KITA SEDANG BERADA DI DALAM SISTEM YANG KITA SENDIRI KABUR MENGENAINYA..
KE MANA PENGHUJUNG BAGI SEBUAH DEMOKRASI..
ADAKAH WUJUD DEMOKRASI TERPIMPIN..
KE MANA SEBUAH GAGASAN POLITIK IDEAL YANG KITA KERAP KALI LAUNG-LAUNGKAN..
KE MANA HUJUNGNYA KEWUJUDAN SEBUAH GAGASAN PENTADBIRAN YANG TELUS,CEKAP DAN BERWIBAWA..
BERSAMA-SAMA KITA MELIHAT ADAKAH IDEA DAN NILAI YANG DIPERJUANGKAN OLEH PEMBANGKANG ADALAH RETOTIKAL ATAU SATU IDEALIS..
BEGITU JUGA PENCAPAIAN KERAJAAN MENERUSI NKRA..
ADAKAH IANYA ILUSI MAHUPUN KOSMETIK...
KONSPIRASI..11 SEPTEMBER 2001..DAN BANYAK LAGI HAL YANG BERKAITAN
BAGAIMANA PULA DENGANNYA...
TIDAK DAPAT TIDAK PADA AKHIRNYA....
KITA TERPAKSA AKUR KEPADA SISTEM YANG KITA BERDIRI DI DALAMNYA..
UNTUK MENGUBAH SISTEM..
KITA PATUT MEMAHAMI KESELURUHAN SISTEM YANG WUJUD..
ORIENTASI DAN PERGERAKAN MEKANISME YANG BERJALAN ....
MELIHAT RANTAIAN YANG TERJADI....
LANTAS BERTINDAK MENGIKUT KAPASITI YANG SEPATUTNYA...
DISEBABKAN SETELAH MEMAHAMI KESELURUHAN SISTEM YANG WUJUD INILAH MENYEBABKAN SEHINGGA HARI INI KAMI MENGASINGKAN DIRI DARIPADA MENGANGGOTAI MANA-MANA GERAKAN MAHUPUN PERSATUAN..
KAMI TIDAK NAMPAK AKAN IMPAK DAN SIGNIFIKAN PENYERTAAN KAMI DALAM MANA-MANA PERTUBUHAN KERANA SELURUH PERTUBUHAN YANG WUJUD TIDAK MENCERMINKAN WAWASAN DAN IDEA PERGERAKAN ISLAM YANG SEJATI DAN TULEN..
DAN SENGAJA KAMI MENYAMPAIKAN MESEJ INI KERANA KAMI JUGA BERPENDAPAT ADALAH BAGUS SEANDAINYA SELURUH MASYARAKAT MALAYSIA BERTINDAK DENGAN MEMBEBASKAN DIRI MEREKA DARI APA JUA IKATAN DALAM BENTUK PERSATUAN,PARTI DAN JEMAAH..
BERMAKSUD GERAKAN YANG TIDAK FORMAL.
GERAKAN YANG BERTINDAK DI LUAR SISTEM..
TUJUAN KAMI AGAR TENAGA RAKYAT MALAYSIA TIDAK DIBAZIRKAN DEMI TUJUAN,HALA TUJU,MATLAMAT,WAWASAN,AGENDA,MISI, VISI DAN OBJEKTIF YANG TIDAK JELAS DAN KABUR.-BUTA
GERAKAN ISLAM YANG BENAR-BENAR MEMILIKI VISI DAN MISI YANG BERSTARATEGIK DAN BERMATLAMAT JAUH..
MESTILAH SEBUAH GERAKAN YANG UNIVERSAL DAN KENTAL DALAM MENDEPANI ARUS GLOBALISASI..
BERDEPAN DENGAN CABARAN KUASA TEKNOLOGI MAKLUMAT YANG CUKUP LUAS..
JUJUR DAN AKUR PADA FAKTA..
TIADA LAGI MANA-MANA GERAKAN ISLAM YANG MAMPU MENANDINGI KEBIJAKSANAAN KEBERKESANAN GERAKAN ILUMINATI DAN FREEMASON....
KEPERCAYAAN KEPADA ALLAH, RASUL,KITAB,MALAIKAT,HARI KIAMAT,QADA DAN QADAR, MEMERLUKAN PEMBUKTIAN YANG KONKRIT DAN HOLISTIK..
PEMBUKTIAN MENERUSI KESERIUSAN TERHADAP ETIKA DALAM BERGERAK DAN MENGGERAKKAN DAKWAH..
PEMBUKTIAN TERHADAP PENGHORMATAN BAGI SETIAP KEWUJUDAN PARA SALAF DAN KHALAF,PARA MUJAHDIN DAN SELURUH PENGGERAK ISLAM..
PELAJARILAH BAGAIMANA BAGINDA NABI MUHAMMAD S.A.W BERGERAK DALAM TEMPOH 23 TAHUN DISUSURI PEMERINGKATAN TAHAP RAHSIA DAN TAHAP SECARA TERANG-TERANGAN..
BAGINDA DI AJAR OLEH ALLAH BAGAIMANA MEMULAKAN DAKWAH PADA PERINGKAT AWAL,PADA KEDUDUKAN DIRI BAGINDA MEMILIKI ASET HARTA YANG CUKUP BESAR IAITU DISANDARKAN KEPADA MILIKAN SALAH SEORANG BILLIONAIR MEKAH PADA KETIKA ITU IAITU SAIDATINA KHADIJAH R.A..
ISTERI BAGINDA TERCINTA..
KEMUDIAN PERLAHAN-LAHAN BAGINDA MEMBINA KEKUATAN SETELAH MEMAHAMI PERJALANAN SISTEM JAHILIYYAH YANG BEROPERASI PADA DETIK ITU.
LANTAS BAGINDA BERTINDAK SECARA DRASTIK DENGAN PENUH KETEGUHAN DAN JIWA BAGINDA UNTUK MELANGKAH DEMI MENGUBAH UMMAT YANG KIAN HANCUR...
KINI MASANYA SUDAH TIBA..
AKU MESTI BANGKIT..
LALU DATANGLAH FIRMAN ALLAH YANG MEMBERI PERANSANG KEPADA BAGINDA NABI MUHAMMAD S.A.W..
WAHAI MUHAMMAD KATAKANLAH SESUNGGUHNYA KEBENARAN ITU DATANG DARIPADA TUHAN KAMU...JANGANLAH KAMU MENJADI ORANG-ORANG YANG RAGU..
KAMU ADALAH CAHAYA..
BERJALANLAH DENGAN MENYEBARKAN CAHAYA TUHANMU..BERJALAN DI SEGENAP PELUSUK DUNIA ..TIDAK KIRA DALAM KEADAAN KAMU PENAT DAN LELAH,KAMU SEDIKIT DAN LEMAH,KAMU TIDAK ADA HARTA DAN WANG..TIADA KENDERAAN DAN PENGANGKUTAN,TIADA RAKAN-RAKAN DAN SAUDARA,TIADA PEMBANTU DAN PENYOKONG,TIADA PENGARUH DAN KUASA..
BERJALANLAH KE MANA SAHAJA..BILA-BILA MASA..
PADA WAKTU MALAM,PADA WAKTU SIANG,PADA WAKTU HUJAN MAHUPUN RIBUT,PADA WAKTU PETIR DAN HALILINTAR..
PERGILAH DENGAN AZAM DAN TEKAD DEMI MENGUBAH ARUS GELOMBANG JAHILLIYYAH YANG KIAN GANAS ..
YANG TERUS-TERUSAN MEROSAKKAN MANUSIA....
WAHAI CAHAYA...
BERSINARLAH KE SELURUH PENJURU ALAM...
KAMI BERSAMA-SAMA DENGAN KAMU..
MUNGKIN DETIKNYA KIAN HAMPIR..
KALIAN MAHU MENUNGGU IMAM MAHADI MENCARI KALIAN..
SUDAHLAH SAHABAT..
SUDAH PADA KETIKANYA KITA SEMUA MENETAPKAN SATU RESOLUSI KHUSUS DAN SPESIFIK BERKENAAN MASA DEPAN MASYARAKAT ISLAM SERTA SEBUAH TAMADUN ISLAM
SAMA ADA BERKENAAN EKONOMI ISLAM ..
SEKTOR SOSIAL ISLAM-PEMBINAAN JATI DIRI DAN KAREKTER MUSLIM..
KELUARGA ISLAM..
KEBUDAYAAN ISLAM..
KEILMUAN ISLAM..
TEKNOLOGI ISLAM..
KUASA KEPIMPINAN ISLAM..
KUASA DAKWAH ISLAM..
SUKAN, BUDAYA DAN KESIHATAN ISLAM..
BIDANG SAINS DAN KEJURUTERAAN ISLAM..
BIDANG PEMAKANAN ISLAM..
BIDANG PENGANGKUTAN DAN KEJURUTERAAN ISLAM..
BIDANG POLITIK ISLAM..
BIDANG ANGKASA ISLAM..
BIDANG PENDIDIKAN ISLAM...
BIDANG TEKNOLOGI MARIN ISLAM...
BIDANG ISLAM..
DAN APA JUA CABANG YANG BERKAITAN..
KITA SEHARUSNYA SEDAR DENGAN PERKEMBANGAN YANG WUJUD DENGAN SITUASI SEKELILING...
MEMAHAMI PERGERAKAN SISTEM DAN MEKANIK ALAM SEKELILING..
KEMUDIAN BARULAH KITA MAMPU BERGERAK DEMI MELANCARKAN MODUS OPERANDI..
MEMBINA DUNIA ISLAM YANG DINAUNGI CAHAYA TUHAN ..
ALLAHU RABBUL JALIL...
ALLAHUTAALA AZZA WA JALLA..
TUHAN SEKELIAN ALAM...
JIKA MASIH RAMAI YANG KABUR DAN HILANG FOKUS TERHADAP HALA TUJU PERGERAKAN ISLAM..KAMI MOHON SILA NASIHAT DAN DIDIKLAH PARA PRESIDEN-PRESIDEN GERAKAN ISLAM YANG MASIH ADA DAN BERNYAWA...
KITA PERLU DAN PATUT OBJEKTIF DALAM MENETAPKAN HALA TUJU EMPAYAR ISLAM YANG KITA IDAMKAN..
BUKANKAH MENJADI TANGGUNGJAWAB SETIAP MUSLIM UNTUK MEMAKMURKAN DUNIA INI..
BUKANKAH KITA SELURUHNYA ADALAH SATU TUBUH..SATU ANGGOTA KESAKITAN MAKA SAKIT SELURUHNYA ANGGOTA TUBUH..
IA BUKAN METAFORA..
IA SATU APLIKASI DAN METODE SISTEM YANG DIAJARKAN BAGINDA NABI MUHAMMAD S.A.W..
BUKAN BERCERAI BERAI SEPERTI MANA SEKARANG..
FAKTANYA ADALAH TERDAPAT RATUSAN GERAKAN ISLAM YANG TELAH TERPECAH...DAN PECAHAN INI AKAN TERUS HIDUP DALAM DUNIA FANTASI CIPTAAN MEREKA YANG SENTIASA TERASING DAN TERPISAH (AN UTOPIAN DIMENSION)DARIPADA HAKIKAT DUNIA MATERIAL YANG WUJUD..
...
DUNIA BERKIBLATKAN KUASA,WANG,PENGARUH,KEPENTINGAN,AGENDA,WAWASAN DAN MISI...
JANGAN KITA LUPA..
DUNIA ADALAH PERMAINAN..
PENTAS..
SAMA KAMU MENANG ATAU KALAH..
KALAH SEBAGAI MUKMIN BEERTI SYAHID..
TETAPI JIKA MENANG SEBAGAI AHLI BADAR..
KAMU ADALAH ORANG YANG BERUNTUNG DI DUNIA DAN AKHIRAT....
DENGAN IZIN ALLAH..
YANG TERBAIK DARIPADA ALLAH..
YANG LEMAH ADALAH KAMI YANG TERSILAP..
SEBELUM AKHIR...BEBERAPA ARTIKEL PILIHAN MINGGU INI..
UMMAT TERAKHIR..
TERIMALAH..
MASALAH?
DALAM keghairahan mengejar objektif berbentuk material dan kuasa, ramai perlahan-lahan berubah menjadi semakin leka dan alpa serta lupa. Menjadi alpa semasa gigih berusaha menyelesaikan masalah masing-masing, menjadi leka mengejar cita-cita sendiri, menjadi lupa kepada objektif sebenar (prime objective) yang mengatasi segala objektif-objektif minor yang lain. Mesti ada sebab yang menyumbang kepada perubahan kita menjadi lupa dan alpa. Mesti ada sebab. Mesti.
Katakan, kita dihujani masalah, kemudian berusaha menyelesaikan masalah-masalah itu. Mahu atau tidak mahu, masalah itu perlu diselesaikan dan jika tidak segera diselesaikan, fikiran kita akan terus bercelaru. Masalah itu mungkin melibatkan bayaran ansuran kereta, rumah, pinjaman bank dan sebagainya yang terdiri daripada angka-angka yang mewakili urusan jual beli. Angka-angka itu pula semakin menyesakkan dan perlu diselesaikan setiap bulan selama bertahun-tahun dan berpuluh-puluh tahun.
Fikiran hanya tertumpu kepada seribu satu cara untuk menyelesaikan masalah yang tidak pernah selesai walaupun diselesaikan setiap bulan. Dalam masa yang sama, setiap orang pula menetapkan objektif masing-masing dalam kehidupan seharian. Objektif itu pula perlu difikirkan untuk memastikan ia tercapai dengan beberapa cara yang difikirkan sesuai. Sekali lagi akal fikiran bekerja untuk membantu kita mencapai objektif pencapaian dalam kehidupan selain objektif kewangan. Akal menjadi semakin penat bekerja.
Apabila fikiran hanya berperanan memikirkan kepada masalah-masalah dan objektif-objektif dalam kehidupan, ia lama kelamaan bertukar menjadi suatu fokus. Fikiran dipusatkan kepada satu arah yang memerlukan kita mencapai setiap perkara yang perlu segera diselesaikan. Hampir setiap masa, fikiran akan mengira wang, jumlah hutang, objektif hidup, apa mahu makan hari ini dan sebagainya. Hanya itu yang difikirkan. Semua itu mesti ada sebab. Mesti.
Ligat memikirkan wang yang tidak cukup untuk mengisi petrol atau diesel kenderaan, ligat lagi memikirkan barang-barang dapur yang semakin berkurangan ketika tiba pertengahan bulan, terus ligat memikirkan bayaran hutang pinjaman yang tertunggak, bil telefon, ligat memikirkan kos hidup yang sentiasa meningkat akibat kedunguan kerajaan mengatur strategi bagi membantu memantapkan ekonomi isi rumah.
Para lepasan universiti pula ligat memikirkan ‘hutang yang automatik tercipta’ sebaik sahaja menamatkan pengajian dengan bantuan pinjaman PTPTN yang mencekik darah. Golongan yang sama juga ligat memikirkan peluang mereka mendapatkan pekerjaan yang ‘setimpal’ dengan pengajian tinggi semasa di universiti, berfikir dan berfikir kenapa masih menganggur dan hanya mampu bekerja sambilan dengan gaji kecil yang tidak mampu membeli apa sahaja barangan dalam kategori mewah seperti rakan-rakan mereka yang lain. Berfikir dan terus berfikir.
Kumpulan peniaga yang berniat mahu memperbesarkan perniagaan pula ligat berfikir untuk mendapatkan tambahan modal selepas gagal mendapat pinjaman daripada bank-bank perdagangan. Ada yang ambil keputusan membuat pinjaman daripada ceti-ceti haram dan akhirnya terhimpit dengan pelbagai ancaman selepas gagal menyelesaikan kadar bunga yang semakin menggunung. Berfikir ligat untuk menyelesaikan masalah hutang ahlong walaupun niat itu baik untuk jihad memakmurkan ekonomi keluarga dengan menceburi perniagaan, terhimpit dan terhimpit, berfikir dan terus berfikir. Semua itu mesti ada sebab. Mesti.
Ada pula yang ligat berfikir apa lagi cara untuk menyelesaikan hutang kad kredit dan ada pula yang terpaksa menggadai tanah hanya untuk melangsai hutang kad kredit bank-bank komersial. Jika tidak diselesaikan segera, akan berdepan dengan pengisytiharan muflis. Ligat berfikir, adakah akan muflis hanya semata-mata kerana hutang kad kredit yang pada asalnya hanya $5,000 dan beranak pinak menjadi puluhan ribu ringgit, dolar, jutaan rupiah, atau apa-apa gandaan hutang dalam apa-apa mata wang sekalipun akibat faedah atau bunga kad kredit yang memeritkan. Orang-orang kita ligat berfikir mengenai masalah-masalah yang melanda diri mereka dalam urusan seharian. Semua itu sungguh memenatkan.
Ada yang sanggup mencuri kerana tekanan hidup untuk menyelesaikan masalah wang, ada yang menipu, ada yang menjual dadah, ada yang menjual harga diri dan banyak lagi perkara-perkara salah yang dilakukan hanya semata-mata untuk menyelesaikan masalah yang menghimpit diri. Semua itu mesti ada sebab mengapa ia berlaku.
Setiap masalah yang melanda, mesti ada sebab-sebabnya. Apakah sebab-sebab itu wahai saudara-saudara. Adakah sebab semua barang di dunia ini perlukan wang? Adakah sebab kita hanya perlu berhutang barulah kita boleh hidup seperti orang lain? Adakah sebab kita perlu hidup bergaya walaupun terpaksa dibebani hutang hingga akhirnya papa kedana? Adakah sebab sistem mata wang ini memang menekan hidup kita? Apa sebab-sebabnya wahai saudara-saudara yang dihormati semua? Apa?
Teringat kepada satu kisah nabi. Nabi memberi kita satu panduan yang sangat berguna untuk menyelesaikan masalah-masalah itu semua. Nabi pulang ke rumah dan bertanya kepada Aisyah mengenai apakah yang ada untuk dimakan pada hari itu. Aisyah memberitahu, tiada makanan untuk dijamah pada hari itu. Nabi membalas, “kita berpuasa sunat sahaja hari ini”. Selesai masalah. Pahala pun dapat.
Ada banyak yang boleh dipelajari daripada kisah sependek itu. Kisah pendek itu juga amat membantu kita membuka kewarasan terhadap menilai semula masalah-masalah yang kita hadapi pada hari ini.
Kita dan fikiran kita hanya tertumpu kepada masalah, masalah dan masalah. Atas sebab itu, kita hanya berfikir mengenai bagaimana cara untuk menyelesaikan masalah-masalah itu tanpa menghalakan fikiran ke arah sudut satah yang sewajarnya. Disebabkan ligat berfikir masalah yang bakal mendatang, impian bisnes tergendala kerana tidak berani menganggung risiko yang sebenarnya boleh dihitung.
Bangun pagi, celik mata, sudah mula berfikir mengenai masalah. Solat Subuh pun jadi tidak fokus kerana fikiran bercelaru dengan masalah, masalah dan masalah. Jadi apa sebenarnya yang kita fikirkan sehingga hidup menjadi tidak keruan wahai saudara semua?
Kita hanya fokus memikirkan kantung duit dan kehendak nafsu sehingga menjerumuskan kita ke dalam pelbagai masalah yang menyesakkan ketenangan fikiran. Itulah masalah kita semua apabila gagal menentukan kepentingan mana yang lebih penting melebihi lain-lain kepentingan. Fikiran kita gagal fokus kepada kepentingan yang sepatutnya ia berfikir dengan cara yang sepatutnya. Akibatnya, fikiran kita memilih tanpa sedar untuk hidup diselubungi masalah, masalah dan masalah.
Tanpa kita sedar, masalah yang kita sedang hadapi itu dijadikan pula sebagai peluang kepada orang lain untuk mencapai cita-cita mereka sama ada cita-cita kewangan, kedudukan atau sebagainya.
Katakan Ali ada masalah wang, ia jadi peluang kepada Ah Choo untuk menawarkan pinjaman kepada Ali. Akibatnya Ali terjerat hutang dengan lintah darat. Ah Choo pula memang sedia hidup bermasalah diselubungi permusuhan kongsi-kongsi gelap. Kongsi gelap pula mempunyai masalah dengan polis yang menguatkuasakan undang-undang. Polis pula menghadapi masalah untuk mengawal kongsi-kongsi gelap itu semua dan lain-lain kes jenayah yang berpunca daripada kehendak nafsu manusia yang menginginkan wang. Disebabkan wang, ada juga polis terjerat masalah rasuah.
Ah Choo pula ada masalah dengan isterinya, jadi Steven ada peluang untuk menawarkan khidmat pelacur kepada Ah Choo. Kemudian Ah Choo dibelenggu pula masalah jangkitan HIV. Semuanya berputar dalam darjah masalah yang tersendiri. Ia berputar disebabkan oleh satu masalah yang kemudian membuahkan masalah-masalah yang lain. Akibatnya, masalah yang bermula dengan satu ‘letusan’ kecil akan terus meledakkan hidup semua orang. Semua orang akan terus berfikir dan berfikir bagi menyelesaikan masalah masing-masing yang berpunca daripada kantung duit dan kehendak nafsu.
Nabi sudah mengajar kita, kalau tiada apa untuk dijamah, lebih baik berpuasa sunat. Ia juga pada masa sama akan mendidik nafsu. Apabila nafsu terdidik dengan baik, jiwa akan mendekati sifat sabar. Sabar juga membantu jiwa akur kepada ketentuan dan menjadi tenang. Tenang pula membantu kita berfikir dengan baik. Berfikiran baik pula membantu kita menjadi bebas sebebasnya daripada masalah-masalah dan prasangka-prasangka dunia. Cukup sempurna, yang diajar oleh nabi kita memang cukup sempurna. Bersegeralah selawat dan salam kepada baginda.
Melalui kisah pendek itu juga, nabi mengajar kita untuk memilih jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah melalui cara berfikir yang terbaik. Mudah, kalau tiada makanan, kita berpuasa. Pilihannya ialah berpuasa dan nabi tidak memilih cara lain untuk menyelesaikan masalah itu walaupun akan pasti ada orang yang memberi makanan kepada baginda sekiranya baginda meminta sedikit makanan daripada mereka.
Nabi memilih untuk berpuasa sebagai jalan penyelesaian. Nabi akur kepada ujian Allah yang menentukan tiada makanan untuk baginda dan isterinya Aisyah pada hari itu, lalu nabi berserah kepada Allah dan nabi pilih ke jalan Allah untuk menyelesaikan masalah itu, jalan itu ialah berpuasa sunat ke jalan Allah. Menangislah berselawat ke atas nabi. Sesungguhnya nabi telah mengajar kita cara terbaik untuk menyelesaikan masalah iaitu kembali kepada Allah yang Maha Pemurah dalam menentukan urusan rezeki-Nya ke atas kita. Usah terlalu fikir masalah dan cara penyelesaiannya, rezeki itu urusan Allah.
Andai terus fokus berfikir mengenai kantung duit dan kehendak nafsu, sampai dunia kiamat pun tidak akan pernah selesai. Lebih parah, pihak lain pula akan dipersalahkan apabila kita memilih untuk dibebani masalah.
Kalau saudara-saudara semua mahu menyelesaikan masalah yang dihadapi, renungi dan teladani kisah pendek yang pernah dilalui nabi ketika hayat baginda. Jika mahu mengelak daripada dihujani masalah-masalah kantung dan nafsu, juga perlu teladani kisah pendek itu. Kisah teladan yang memberi perubahan besar kepada hidup. Contohi nabi, maka sempurnalah kehidupan.
Saya tidak mahu menyediakan jawapan kepada bagaimana cara untuk menyelesaikan masalah-masalah kantung duit yang saudara semua hadapi. Pesan saya cuma satu, belajarlah daripada nabi kita yang seluruh zaman dikasihi oleh seluruh isi langit dan bumi.
Don’t get twisted and tangled by problems which occurred by our ownselves..
NIK NAZMI..
Kolum Mendepani Zaman saya di Sinar Harian: Pengajaran sebenar isu gereja
17 Aug 2011 | Articles, Community, Current Affairs, Personal, Religion | by admin | 0 Komen
Isu terbaru melibatkan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan Damansara Utama Methodist Church (DUMC) mengingatkan saya lawatan ke sebuah rumah perlindungan mangsa HIV Islam di Subang Jaya beberapa tahun lepas.
Salah seorang anggota Keadilan di cabang saya aktif di sebuah masjid di sana. Beliau memperkenalkan saya ke rumah perlindungan tersebut yang dikendalikan qariah masjid tersebut secara sukarela.
Kepentingan rumah tersebut ialah memandangkan seperti mana diketahui, prejudis terhadap mangsa HIV dan Aids masih berleluasa dalam masyarakat kita. Justeru ramai di antara mereka menghadapi masalah untuk kembali kepada keluarga selepas meninggalkan hospital dan penjara.
Hakikatnya ada mangsa HIV dan Aids Muslim yang menerima bantuan masyarakat Kristian. Ini sudah tentu bukan petanda baik bagi pihak berkuasa agama malah umat Islam di negara kita. Pihak berkuasa agama sepatutnya menjaga kebajikan umat Islam dengan sumber ratusan juta ringgit.
Menariknya dalam kes ini, ada sebuah gereja terlibat yang bekerjasama dengan rumah tersebut untuk menghantar mangsa HIV Muslim pulang.
Kita sewajarnya sangat prihatin dengan gejala murtad. Tetapi untuk menumpukan pada faktor luaran semata-mata tanpa melihat kegagalan kita sendiri sebagai masyarakat Islam menanganinya, bermakna kita tidak jujur pada diri.
Ya, mungkin mangsa HIV ini sengaja mengasingkan diri daripada keluarga mereka. Ya, ada di antara mereka terlibat dalam dadah dan seks bebas (walaupun kita sering terlupa jangkitan HIV juga datang daripada suami-isteri serta pemindahan darah). Tetapi itu bukan alasan agar mereka tidak dilayan dengan baik sebagai manusia, apatah lagi untuk mereka meninggal dunia di luar Islam.
Islam menekankan sifat Allah SWT yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Tidak kiralah masa lampau mereka, mereka boleh diampunkan sekiranya bertaubat.
Sewaktu lawatan, saya menyedari rumah tersebut menerima ramai pelawat. Bukan sahaja pegawai-pegawai Jabatan Penjara dan Hospital (ramai mangsa HIV di rumah tersebut datang dari penjara ataupun hospital) tetapi juga ketua gereja yang disebutkan di atas, yang memindahkan mangsa HIV Muslim ke rumah tersebut.
Saya bertanya kepada mereka sama ada mendapatkan bantuan daripada pihak berkuasa agama. Qariah masjid ini mengatakan sudah mencuba tetapi dimaklumkan pihak berkuasa tersebut ada ‘rancangan sendiri’ lantas tidak akan menyumbangkan walau satu sen. Saya tertanya-tanya mengapa usaha murni sebegini tidak dibantu sejak mula, apatah lagi ketika rumah perlindungan ‘rasmi’ masih lagi di ‘peringkat perancangan’?
Justeru saya bersetuju dengan pandangan bahawa kita harus meneliti semula bagaimana wang zakat dibelanjakan di Malaysia. Wang zakat boleh diuruskan dengan lebih baik.
BERKENAAN PENGURUSAN ZAKAT..KAMI ADA TERDENGAR SATU DISKUSI DI AWANI BERKENAAN PENGURUSAN WANG ZAKAT YANG EFFEKTIF. TEMUBUAL BERSAMA PENSYARAH UIA JIKA TERSALAH FAKTA..
BEBERPA ISU PENTING DIUTARAKAN ANTARANYA BERKENAAN KONSEP TAKRIFAN MISKIN..
MISKIN BUKANLAH SATU BENTUK KEADAAN FIZIKAL ASET MILIKAN SESEORANG. IA MERUPAKAN BENTUK KEADAAN YANG BERTINDAK DI ATAS SANDARAN KEPERLUAN DAN KEMAMPUAN MATERIALISTIK SETIAP INDIVIDU. BEERTI KEPERLUAN DAN KEMAMPUAN INI AKAN BERUBAH DAN FLEKSIBLE BERDASARKAN USAHA DAN TINDAKAN SESEORANG.
KEPERLUAN YANG MENDESAK SEHINGGAKAN SESEORANG ITU TERDESAK..
KETIDAKMAMPUAN SESEORANG SEHINGGAKAN MEREKA HILANG AKAL PERTIMBANGAN DAN KEWARASAN..
JUSTERU PENAKFIRAN TENTANG KEMISKINAN BUKANLAH KEPADA BERAPA GAJI DAN JUMLAH PENDAPATAN BAGI SETIAP BULAN ..
TETAPI BAGAIMANA KEMAMPUAN DAN KEPERLUAN MATERIAL SESEORANG ANGGOTA KOMUNITI ITU MAMPU DIPENUHI DAN DIBANTU DENGAN STRUKTUR BANTUAN ZAKAT YANG SEDIA ADA..
IA SATU TAKRIFAN YANG SANGAT RELATIF..TERLALU TOLERAN KEPADA BAGAIMANA TAHAP KAPASITI KEPERLUAN DAN KEMAMPUAN SESEORANG..
SEBAGAI CONTOH SESEORANG YANG BERGAJI RM90000 NAMUN TERPAKSA PULA MENANGGUNG HUTANG SEBANYAK 1.7 JUTA MAKA INDIVIDU AKAN DIKIRA MISKIN..
TAHAP KEMISKINAN INI AKAN DIKIRAN TERBATAL SETELAH MANA JUMLAH MARGIN MAKA BAGI HUTANG INI DAPAT DIKURANG BERKADARAN DENGAN NISBAH YANG IDEAL SETELAH DIBANTU OLEH PIHAK ZAKAT..
BEGITU JUGA DENGAN INSTRUMEN PENGURUSAN ZAKAT..
WANG ZAKAT PATUT DISALUR TERUS KEPADA ASNAF TANPA PERLU MELALUI PROSES BIROKRASI..TIADA PROSEDUR YANG BERBELIT TETAPI CUKUP HANYA MENJALANI UJIAN TAHAP PENIPUAN..
MENGUJI BARANGSIAPA YANG MENIPU BERKENAAN LATAR BELAKANG DAN MILIKAN HARTA YANG ADA....MAKA BEBERAPA SEKSYEN UNDANG-UNDANG SEDIA ADA,AKAN DIGUNAPAKAI...
SEKADAR INI CONTOH SARANAN..
TERDAPAT BEBERAPA HAL LAIN..NAMUN PATUT DIULANG SUARA KEPADA PIHAK BERTANGGUNGJAWAB...
Misalnya, saya terkejut apabila diberikan buah tangan selepas menghadiri acara penyampaian zakat kepada fakir miskin. Saya bersangka baik yang buah tangan itu bukanlah daripada wang zakat, tetapi amalan itu menghantar mesej yang salah kepada masyarakat.
Ini mengingatkan saya kepada kisah moyang saya, Haji Wan Musa Abdul Samad, Mufti Kelantan antara 1908 hingga 1916. Ketika Sultan dan majlis agama ingin membina bangunan konkrit Masjid Muhammadi (masjid negeri di Kelantan) untuk menggantikan binaan kayu – sebahagiannya menggunakan zakat fitrah – beliau meletak jawatan memandangkan fitrah diutamakan untuk fakir miskin dan bukannya untuk pembangunan.
Baru-baru ini seorang pengundi di kawasan saya menceritakan kisah pengemis Yahudi buta. Pengemis ini gemar mencela Nabi Muhammad SAW sebagai orang gila dan ahli sihir di pasar Madinah. Apabila Rasulullah mendapat tahu tentang perkara ini, Baginda tidak marah sebaliknya melawat pengemis tersebut tiap-tiap hari untuk menyuapkannya tanpa berkata apa-apa.
Apabila Rasulullah wafat, Saidina Abu Bakar as-Siddiq mengambil alih tanggungjawab tersebut. Tetapi apabila beliau menyuapkan pengemis tersebut, pengemis tersebut naik marah dan mengatakan ini bukan orang sama yang menyuapnya selama ini.
Abu Bakar terus menangis dan menceritakan bahawa orang yang menyuap pengemis tersebut setiap hari tidak lain dan tidak bukan Rasulullah sendiri. Pengemis tersebut terkejut, teringat celaannya tiap-tiap hari terhadap seorang Nabi yang hanya membalasnya dengan kebaikan. Akhirnya, pengemis tersebut memeluk Islam.
Tepuk dada, tanya selera – adakah respons kita dalam isu ini menggambarkan akhlak terpuji Rasulullah?
BERSAMBUNG..